ضوابط و قواعد لباس فرم پرسنل، مقوله‌ای است که خیلی از کارمندان یا مدیران شرکت‌های دولتی و خصوصی و حتی افرادی که در جایی مشغول به‌کار هستند، به آن فکر می‌کنند و تمایل دارند اطلاعات بیشتری در رابطه با این موضوع کسب کنند.

در دنیایی که ما انسان‌ها در آن زندگی می‌کنیم، هرچیزی باید طبق قاعده و قانون پیش برود و از چهارچوب خارج نشود. لباس هم جزو همین قوانین است و هیچ استثنایی ندارد.

البته این ضوابط برای افرادی که در ارگان‌های دولتی مشغول به‌کار هستند کمی بیشتر از شرکت‌های خصوصی است. این به این منظور نیست که شرکت‌های خصوصی برای لباس قاعده مشخصی ندارند، اما مانند مراکز دولتی سخت‌گیر نیستند. در این مقاله درخصوص ضوابط و قواعد لباس فرم پرسنل بیشتر توضیح خواهیم داد؛ پس با ما همراه باشید.

مدیریت پوشش کارکنان

لباس و مدیریت پوشش کارکنان به عنوان یکی از ابزارهای ارتباطی غیرکلامی، جنبه‌های زیربنایی ارتباط مانند هدف، رسمیت، ویژگی‌های فردی و زمینه ارتباط را تعریف می‌کند، بنابراین در سازمان‌های خدمات محور که ماهیت ارتباط بین سازمان و مشتری، ارتباط انسانی است، لباس به عنوان شاخص مهم‌تری در نظر گرفته می‌شود.

بایدها و نبایدهای پوشش پرسنل

بایدها و نبایدهای پوشش پرسنل برای خانم‌ها و آقایان متفاوت است. اغلب لباس‌های اداری برای خانم‌ها در ایران شامل: مانتو، شلوار یا سارافون و شلوار است که با مقنعه یا روسری ست می‌شود. یکی از قواعد لباس‌های اداری برای بانوان، سایز و اندازه مناسب لباس است. یعنی لباس نه خیلی تنگ باشد که انجام فعالیت‌های روزانه را مختل کند، نه خیلی گشاد باشد که زیر دست‌وپا گیر کند. لباس‌های فرم مردانه به دلیل بیشتر بودن فعالیت فیزیکی آقایان، باید خیلی راحت باشد.

همچنین باید جنس و کیفیت خوبی داشته باشد تا فرسودگی آن‌ها مانع فعالیت نشود. یکی دیگر از بایدها و نبایدهای پوشش پرسنل برای کارمندان مرد در بانک و بعضی از کارخانه ها، این است که لباس فرم باید متناسب با فضای کار باشد. به این معنی که افرادی که مشاغلی مثل: تاسیسات را انجام می‌دهند، دائما درحال نصب و تعمیر پکیج و غیره هستند و طبیعتا نمی‌توانند با کت‌وشلوار مجلسی کار کنند. علاوه بر این کارمندان ادارات رسمی هم نمی‌توانند با شلوار راحتی یا جین و یک تی‌شرت به محل کار بروند.

 

لباس فرم مجلسی

دستورالعمل نحوه پوشش کارکنان

ضوابط و قواعد لباس فرم پرسنل در اکثر شرکت‌های دولتی و خصوصی فرم یکسانی دارد. اگرچه مراکز خصوصی ممکن است کمتر به این موضوع بپردازند، اما برخی از آن‌ها هم سعی می‌کنند با تنظیم دستورالعمل نحوه پوشش کارکنان، این قانون را اجرا کنند. حدود پوشش کارکنان زن و مرد دستگاه‌های اجرایی کشور و مراکز خصوصی به شرح زیر است

الف) پوشش کارکنان زن شامل:

چادر یا مانتوی غیرچسبان با آستین بلند تا زیر زانو و بدون علائم، شلوار پارچه‌ای، مقنعه بلند (به‌‌طوری‌ که تمام سر، مو و نواحی گردن پوشانده شود) با رنگ‌های متعارف، عدم استفاده از زیورآلات غیرمتعارف و عدم استفاده از هرگونه لوازم آرایشی

ب) پوشش کارکنان مرد شامل:

رعایت آراستگی و متانت ظاهری، اجتناب از پوشیدن تیشرت، پیراهن تنگ یا آستین کوتاه، شلوار تنگ یا جین و لباس‌های دارای نشانه‌های غربی، عدم استفاده از زیورآلات، کمربندهای پهن با سگک غیرمتعارف و پیرایش مناسب موی سروصورت

دستورالعمل نحوه پوشش کارکنان برای هر ارگانی تقریبا متفاوت است، اما یک‌سری قوانین برای شغل‌های مخصوص وجود دارند که باید یک‌ شکل و یک‌دست لباس فرم بپوشند. برای مثال افرادی که در شغل‌های نگهبانی، مامور انتظامات و ایمنی و مسئول انتنظامات هستند باید هنگام حاضر شدن در محل‌کار با: فرنج یقه باز و شلوار قهوه روشن برای تابستان و قهوه تیره برای زمستان حاضر شوند.

البته وسایل دیگری هم به آن‌ها تعلق می‌گیرد که توسط شرکت موردنظر به آن‌ها به تعداد لازم داده می‌شود. افراد دیگری که در حرفه راننده و کمک راننده خودروهای سواری و اتوبوس (سرویس)، وانت، جیپ یا کامیون‌های سبک مشغول به‌کار هستند باید برای کار، کت‌وشلوار مدل یک‌طرفه سه دکمه سرمه‌ای روشن برای تابستان و سرمه‌ای تیره بری زمستان بپوشند.

همچنین وسایل دیگری نظیر: دستکش چرم، پیراهن آبی روشن، پالتو سرمه‌ای و کفش مشکی هرکدام به تعداد لازم در سال توسط شرکت به آن‌ها داده می‌شود. مشاغل دیگر مثل: نظافتچی، متصدی تصفیه‌خانه، بیماربر، متصدی حمام و سونا و متصدی خط‌کشی زمین، با لباس کار نخی دو تکه از پارچه دیگنال خاکی رنگ باید بپوشند. همچنین سالیانه به آن‌ها دستکش لاستیکی، کفش کتانی برای تابستان و کفش لاستیکی برای زمستان به تعداد کافی به آن‌ها داده می‌شود.

 

لباس فرم آشپزی

خرید لباس فرم مناسب

برای خرید لباس فرم مناسب باید بتوانید اول تشخیص دهید که چه لباسی برای پرسنل و کارکنانتان مناسب است و دوم اینکه یک لباس خوب چه ویژگی‌هایی دارد؛ زیرا همان‌طور که می‌دانید هر شغل لباس مخصوص خود را دارد و لباسشان هم باید مطابق با نوع حرفه و محیط کار باشد. برای خرید لباس فرم مناسب در هر حرفه به موارد و ویژگی‌های زیر در هر لباس دقت کنید:

۱.      متریال و مواد به‌کار رفته در لباس

منظور از مواد و متریال اولیه در لباس، همان نخ دوخت، زیپ، دکمه و مواد دیگر است. درواقع تک‌تک وسایل و موادی که در تولید لباس فرم و لباس کار به‌کار می‌رود باید با حرفه فرد متناسب باشد. مثلا اگر قرار است لباس کار یا فرم برای برق‌کار تولید شود، از زیپ و دکمه فلزی نباید به هیچ عنوان استفاده کرد. علاوه بر این باید کیفیت مواد داخل لباس درجه‌یک باشد تا در طولانی مدت، ماندگاری و دوام خود را حفظ کند.

۲.      جنس لباس

جنس پارچه لباس باید دقیقا مطابق با شرایط کاری آن شغل باشد. برای مثال کسی که داخل اداره یا بانک کار می‌کند، نیازی ندارد لباس ضخیم بپوشد. به‌صورت‌کلی جنس پارچه باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشد و در برابر عوامل مختلف مقاومت داشته باشد. از پارچه‌های: فلامنت، ویسکوز، پلی‌استر پنبه و ترکیبی از این‌ها، برای لباس‌های خاص استفاده می‌شود.

درنهایت برای خرید لباس فرم یا لباس کار باید دما و شرایط محیط لحاظ شود. برای مثال لباس ضخیم و گرم برای مناطق گرم و شرجی باعث می‌شود که تمرکز فرد بهم بریزد و حس کلافگی داشته باشد.

۳.      سایز لباس

سایز و اندازه لباس باید به گونه‌ای باشد که وقتی یک نفر آن لباس را برای کار می‌پوشد، احساس راحتی داشته باشد. به همین دلیل لباس فرم و لباس کار باید دقیقا فیت تن تولید شود. لباس‌ کار باید به راحتی چروک نشود و قابلیت شستشوی مداوم را داشته باشد. درآوردن و پوشیدن لباس باید برای فرد راحت باشد و زحمت زیادی برایش نداشته باشد. درنهایت فرد باید بتواند با لباس فرم یا لباس کار خودش در شرایط محیطی مختلف احساس خوشایندی داشته باشد.

۴.      نحوه و مدل دوخت لباس

مدل دوخت لباس فرم باید کاملا متناسب با شغل فرد صورت بگیرد. علاوه بر این، دوخت لباس فرم و لباس کار برای زنان و مردان قطعا باهم متفاوت هستند.

خرید لباس فرم مناسب

خرید لباس کار ارزان

امروزه لباس کارها در انواع قیمت موجود هستند و باتوجه به حرفه‌ای که دارید می‌توانید تصمیم بگیرید که بازه قیمتی که می‌خواهید برای لباس کار هزینه کنید چقدر است. فراموش نکنید که خرید لباس کار ارزان برای هر شغل و حرفه‌ای صحیح نیست. برای مثال اگر شما برق‌کاری انجام می دهید، بهتر است لباس کاری تهیه کنید که جنس و مواد اولیه لباس درجه یک باشد تا بتوانید چندین سال از آن استفاده کنید. ولی اگر کاری که انجام می‌دهید که خیلی جنس لباس در آن مهم نیست و می‌توانید چندبار در سال هم آن لباس را تهیه کنید، خرید لباس کار ارزان روش بهتری است.

خرید لباس فرم سازمانی

خرید لباس فرم سازمانی با توجه به محیط کار و قوانین پوششی متفاوت است. برای مثال ممکن است دو شرکت در جاهای مختلف، از نظر پوشش قانون یکسانی نداشته باشند. بنابراین هنگام خرید لباس فرم سازمانی، از قواعد و قوانین شرکت و محل‌کار خود به درستی آگاه شوید و بعد اقدام به خرید کنید.

ضرورت لباس فرم

ضرورت لباس فرم در سازمان‌ها با مزایای متعددی همراه است. مزایای داشتن قانون پوشش در محل ‌کار شامل موارد زیر است:

·         نشان‌دهنده حرفه‌ای بودن

وقتی که ضوابط و قواعد لباس فرم پرسنل در شرکت شما رعایت شود و همه از لباس فرم استفاده کنند، دیگر مهم نیست چه کسی قرار است وارد محل کار شما شود؛ زیرا پوشش کارکنان نشان می‌دهد که مجموعه شما حرفه‌ای است.

·         از بین بردن ذهنیت در انتخاب لباس

اگر در شرکت، برای پوشش و لباس کارکنان قانون وجود داشته باشد، ذهنیت انتخاب کردن لباس کاملا حذف می‌شود. همچنین باعث می‌شود که هیچ‌کس نتواند مجموعه شما را غیرحرفه‌ای تلقی کند؛ زیرا خیلی از افراد، حرفه‌ای بودن کارمندان را با نوع پوششی که دارند درنظر می‌گیرند.

·         رعایت کردن استانداردهای ایمنی

بعض از صنایع مثل: صنایع تولیدی، عمل کردن و اجرای قانون و مراقبت‌های بهداشتی، قوانین مرتبط به پوشش برای مطمئن شدن از ایمنی کارمندان، کارکنان، بیماران و مشتریان است. چند نمونه از موارد مربوط به پوشش بعضی از شرکت‌ها شامل: عینک‌های ایمنی، لباس‌های ضدآتش و دستکش هستند.

·         بهبود و ارتقای بهره‌وری

وقتی که همه کارمندان لباس حرفه‌ای بپوشند و اعتمادبه‌نفس داشته باشند، تبدیل به یک تیم با انگیزه با افراد سازنده‌تر می‌شود.

·         تشخیص راحت کارمندان

در بعضی از شرکت‌ها، ضوابط و قواعد لباس فرم پرسنل، شامل یونیفرم است که باعث می‌شود هر کارمند با کارمندان بخش‌های دیگر جدا باشند. در نتیجه تشخیص و شناسایی کارکنان در قسمت‌های مختلف بسیار راحت‌تر است.

·         مطمئن شدن از رفتار عادلانه و منصفانه

به وجود آوردن یک الگوی پوشش رسمی، به کارمندان حس اطمینان خاطر می‌دهد که سرپرست یا کارفرما، رفتار منصفانه‌ای با تمام کارکنان دارد.

ضرورت لباس فرم

برای پرسنلم چه لباسی بخرم

اگر صاحب کسب‌وکار هستید، ممکن است از خود سوال کرده باشید که برای پرسنلم چه لباسی بخرم؟ وقتی که این سوال برایتان پیش می‌آید اول از همه به این فکر کنید که حیطه فعالیت شما چیست، سپس برای خرید لباس کار برای پرسنل اقدام کنید. همان‌طور که می‌دانید تمام شغل‌ها از یک لباس کار خاص و مختص به خودشان استفاده می‌کنند.

کارمندان و کارکنان شغل‌هایی که محیط‌های اداری و رسمی دارد، از لباس کارهای مخصوص همان محیط و فضا استفاده می‌کنند. لباس کار در وهله اول باد برای راحتی کارمندان استفاده شود. سپس جنبه‌های دیگر آن مثل: ایجاد یکپارچگی در شرکت و در برخی موارد، برای سازمان و برندینگ شرکت درنظر گرفته شود.

در شغل‌هایی که اغلب عملیاتی هستند، حفظ جان و امنیت فرد اولویت اول است. بنابراین در شرایط این چنینی باید از لباس کار مناسب استفاده شود. علاوه بر این، گفتیم که استفاده از لباس کار و ایجاد ضوابط و قواعد لباس فرم پرسنل باعث متمایز کردن و تشخیص راحت‌تر کارمندان از هم می‌شود.

استفاده از لباس کار متناسب با هر شغل، برای معرفی شرکت یا سازمان ایده خوبی است. به علاوه، یک نوع معرفی محصول، خدمات یا بازاریابی محسوب می‌شود. افرادی که محل کارشان در منطقه ای با شرایط آب‌وهوایی سخت است هم باید از لباس کار مناسب استفاده کنند تا راحت‌تر بتوانند خودشان را با شرایط محیط وفق بدهند.

به همین دلیل است که شما قبل از این‌که به این فکر کنید که برای پرسنلم چه لباسی بخرم، شرایط کار کارکنان را بسنجید و لباس کار متناسب با شرایط کارشان را برایشان تهیه کنید.

فروشگاه آنلاین لباس کار

لباس فرم از کجا بخرم

اگر مدام از خود می‌پرسید که لباس فرم از کجا بخرم، به شما وبسایت https://formpoosh.com را پیشنهاد می‌کنیم. درباره این فروشگاه باید گفت که فرم پوش، در اوایل کار با نام صنایع پوشاک غلامی، کار خود را شروع کرد. در ابتدای فعالیت، فقط پوشاک مردانه تولید می‌کرد، اما رفته‌رفته شاخه تولیدی لباس فرم، تبدیل به تولید لباس کار شد.

فرم پوش، ۵۰ سال است که در زمینه تولید لباس کار فعالیت دارد و در این حیطه از زمان خودشان فراتر رفتند. میل زیاد به نوآوری باعث شد که فرم پوش بدون ترس از ریسک، در کنار محصولات رایج بازار، برای مشتریان پیشرو پیشنهادات منحصربه‌فردی داشته باشد. فرم پوش باور دارد که ارزش لباس کار خیلی بالاست؛ زیرا نشان‌دهنده هویت یک فرد یا یک مجموعه است.

پوشاک غلامی، بیش از ۱۰ سال است که با نام صنایع پوشاک فرم پوش فعالیت می‌کند و با همین اسم هم به مخاطبان و مشتریان معرفی می‌شود.

آدرس فروشگاه فرم پوش: کرج، خیابان دانشکده، بعد از بانک سپه، ساختمان فرم پوش، صنایع پوشاک فرم پوش

آدرس سایت فرم پوش: https://formpoosh.com/

شماره تماس: ۰۲۶۳۲۲۲۵۶۶۱

نتیجه گیری

در این مقاله تلاش کردیم ضوابط و قواعد لباس فرم پرسنل شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف را برایتان توضیح دهیم که هم بیشتر با نحوه لباس پوشیدن جاهای مختلف آشنا شوید، هم بدانید که اگر قصد داشتید کسب‌وکاری را راه بیندازید، از کجا شروع کنید و چه نوع لباس فرمی برای نیروهایتان خریداری کنید. علاوه بر این گفتیم مهم‌ترین نکته برای خرید لباس کار این است که بدانید چه نوع لباسی برای موقعیت شغلی و موقعیت آب‌وهوایی منطقه موردنظر مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *