برای راه اندازی رستوران، راه اندازی کافه، راه اندازی فودکورت، راه اندازی فست فود، راه اندازی کترینگ، راه اندازی کافه رستوران، راه اندازی فست فود سیار و… باید به تمامی اصول مدیریت کسب و کار توجه داشت و از افراد باتجربه در این زمینه بیشترین استفاده را کرد. به همین منظور در این مطلب قصد داریم تا مراحل راه‌ اندازی رستوران و کافی‌شاپ از بیزینس مدل تا اجرا را به صورت دقیق بررسی کرده و پیاده‌سازی کنیم.

اگر تمایل به راه اندازی رستوران یا کافی شاپ دارید، و یا در حال حاضر صاحب یک رستوران و کافی شاپ هستید، ابعاد مختلفی از این کسب‌وکار را باید در نظر داشته باشید. با ما همراه باشید تا گام ‌به‌ گام و به صورت مرحله‌ای این اصول را پیش برده و یک نتیجه عالی را باهم شاهد باشیم.

در صورتی که در حال حاضر صاحب یک رستوران یا کافی شاپ هستید، پیشنهاد می‌کنیم پیش از اینکه در بحران‌های اقتصادی، اتفاقات ناگواری برای کسب‌وکار شما بیوفتد، این اصول را از ابتدا بررسی نموده و بخش‌هایی که در کسب‌وکار فعلی خود رعایت نکرده‌اید در اسرع وقت نسبت به پیاده‌سازی آن‌ها اقدام کنید.

جهت دانلود چک لیست راه اندازی رستوران، کافه، فست فود، کترینگ، کافه رستوران و… شماره موبایل خود را وارد کنید:

مراحل راه اندازی کافی شاپ

تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی

این مرحله را بهتر است به عنوان مرحله صفر (Zero Step) در فرآیند راه اندازی رستوران و راه اندازی کافه در نظر بگیریم چرا که تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی پیش‌نیاز تمام مراحل بعدی خواهد بود. در تعریفی ساده تحقیقات بازار مجموعه فرآیندهایی است که در آن نیاز و مشکلات مشتریان و رقبای موجود فعلی را تحت نظر قرار داده و داده‌های ارزشمندی را از آن استخراج می‌نماییم. در تحقیقات بازاریابی نیز روش‌ها و متدهای بازاریابی موجود را بررسی می‌نماییم تا در نهایت به یک الگوی جامع و کارآمد برسیم.

تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی دارای روش‌های مختلفی هستند که هر کدام به نوعی به تصمیمات استراتژیک بعدی ما کمک خواهند کرد. در ادامه برخی از این روش‌ها را عنوان می‌کنیم.

تحقیقات بازار

تحقیقات داده‌محور به کمک ابزارها

در این روش به کمک داده‌های آماری موجود، نیاز مشتریان و رقبای فعلی را اندازه‌گیری می‌کنیم. همچنین حجم بازار و سهم هر رقیب را با ضریب خطای حداقلی محاسبه می‌کنیم تا در نهایت به آمار و ارقامی برسیم که تصمیمات استراتژیک را بر اساس آن‌ها بگیریم. در این روش ابزارهای مختلفی در دنیای دیجیتال در دسترس ما خواهد بود. یکی از این ابزارها و روش‌ها، تحقیقات بر اساس کلمات کلیدی است؛ در این روش با کمک ابزارهایی همچون گوگل کیورد پلنر، اقدام به رصد و بررسی جستجوی کاربران در سطح وب می‌نماییم. این روش اطلاعات بسیار ارزشمندی را برای تعیین سیاست‌های کلی تأسیس رستوران و کافه به ما خواهد داد. به عنوان مثال به تصویر زیر توجه نمایید:

گوگل ترندز

این ابزار گوگل ترندز نام دارد و یکی از ابزارهای بسیار کارآمد گوگل می‌باشد. در صورتی که در فرآیند تحقیقات بازار قصد داشته باشید میزان سرچ ۲ یا چند کلمه (یا جمله) را بررسی کنید، این ابزار بهترین گزینه است؛ چرا که اطلاعات آن مستقیما از موتور جستجوی گوگل به شما داده شده و کاملا قابل اعتماد و معتبر است. فرض کنیم در فرآیند راه اندازی رستوران خود مردد هستید که در منطقه غرب تهران آن را تأسیس کنید یا شرق! نتیجه‌ی فوق صراحتاً به شما می‌گوید که مردم بیشتر رستوران در غرب تهران را جستجو می‌کنند؛ پس این می‌تواند یک سیگنال برای تصمیم‌گیری شما باشد. البته که در فرآیند تحقیقات بازار نباید صرفاً یک عامل تصمیمات شما را رقم بزند و مسلم است که باید تمامی جوانب را در نظر بگیرید.

تفاوت اندازه بازار رستوران و کافهیکی دیگر از کاربردهای گوگل ترندز بررس میزان سرچ به تفکیک استان و شهر است. در تصویر فوق مشاهده می‌نمایید که در کل، رستوران بیشتر از کافه جستجو می‌شود! این هم یک سیگنال برای تصمیمات داده‌محور خواهد بود. و یا مثلا در نتایج جستجو ملاحظه می‌نمایید که خراسان رضوی بعد از تهران دومین استان پرسرچ برای واژه‌ی رستوران است.

مثال‌های فوق حالات بسیار ساده‌ای از تحقیقات بازار بودند تا با نحوه‌ی اجرای آن آشنا شوید. خودتان می‌توانید با کمک این ابزار و دیگر ابزارهای دیجیتال تحقیقات ارزشمند و سرنوشت‌سازی را انجام دهید.

پرسشنامه رستوران و کافه

روش بعدی استفاده از پرسشنامه و فرم‌های نظرسنجی است؛ در این روش با توجه کشف، مشاهدات و فرضیه‌های خودمان، فرم‌هایی را ایجاد کرده و از گروه‌های مختلف تقاضا می‌کنیم تا آن‌ها را تکمیل نمایند. به عنوان مثال اگر قصد راه اندازی رستوران یا کافه در یک شهر و محله‌ی مشخص را داریم، می‌توانیم یک استندآپ محلی برگزار کرده و از مردم ساکن آن منطقه تقاضا می‌کنیم تا فرم مورد نظر ما را (کاغذی یا دیجیتالی) تکمیل نمایند. این نتایج اگر به درستی تحلیل شوند، گنج بسیار ارزشمندی در ابتدای راه ما خواهند بود.

تحقیقات با روش مصاحبه

در این روش به صورت تک‌به‌تک و یا گروهی با افراد و گروه‌های مختلفی مصاحبه‌ی شفاهی نموده و نتایج آن را به صورت متنی و صوتی ثبت و ضبط می‌نماییم. در روش مصاحبه به صورت گروهی که به آن فوکس گروپ نیز گفته می‌شود، از دسته‌های مختلف، گروه‌هایی را مشخص نموده و به صورت گروه به گروه و دسته‌جمعی جلساتی را برگزار می‌کنیم. به عنوان مثال می‌توانیم افراد جوان‌تر با سن و سال کم را در مقابل افراد میانسال قرار داده، هم به صورت جداگانه و هم به صورت دسته‌جمعی یک فوکس گروپ برگزار کرده و سؤالات از پیش آماده شده را از آن‌ها می‌پرسیم. پاسخ این افراد شما را حیرت‌زده می‌نماید؛ چرا که تغییرات چشمگیری در تصمیمات شما ایجاد خواهد کرد. این روش یکی از متدهای نوین در بازاریابی و راه اندازی رستوران و کافه بوده و برندهای معتبر بابت آن هزینه‌های بسیاری را متحمل می‌شوند؛ چرا که آن‌ها می‌دانند در این مرحله از اقدامات بی‌ثمر آینده جلوگیری شده و در هزینه‌ها صرفه‌جویی بسیاری به‌عمل خواهد آمد.

فوکس-گروپ-در-تحقیقات-بازار

کشف و شهود

در این روش تحقیقاتی یک فرد خبره در حوزه‌ی بازاریابی و یا یک تیم، اقدام به مطالعه نتایج تحقیقات و داده‌های از پیش جمع‌آوری شده می‌نمایند. در این روش نیز نتایج مطالعات و تحلیل این افراد راهکارها و مایندست (طرز فکر) بسیار جامع و کارآمدی را به سرمایه‌گذاران خواهد داد.

در ادامه و پس از جمع‌آوری داده‌های حاصل از تحقیقات، به مراحل بعدی خواهیم پرداخت.

جهت دانلود چک لیست راه اندازی رستوران، کافه، فست فود، کترینگ، کافه رستوران و… شماره موبایل خود را وارد کنید:

نیازسنجی بر اساس PMF و PSF

از مهم‌ترین موضوعات در تمامی استارت‌آپ‌ها و کسب‌کارهای بزرگ، رسیدن به هماهنگی مناسب محصول با بازار است، که با تمرکزی بالا باید انجام بگیرد. به ‌طورکلی نتیجه گرفتن و موفق شدن در کسب‌وکار به زبان ساده یعنی:

ایجاد یک محصول با یک ویژگی منحصربه‌فرد که در واقع بتواند یا مشکلی معلوم را برای عده‌ای از مشتریان به بهترین شکل ممکن حل کند (PSF) یا منطبق با یک یا چند نیاز مشتری باشد (PMF) تا او برای خرید آن پول پرداخت کرده و به افراد دیگر نیز پیشنهاد خرید و استفاده از آن را بدهد.

Product Market Fit: همان تناسب محصولی است که با نیاز بازار باید سنجیده شده و تحقیق و بررسی شود. همچنین اندازه برآورده کردن نیاز موجود در بازار توسط آن محصول از دیگر تعاریف این عبارت است. تقاضای موجود در بازار برای هر محصولی متفاوت است و در کسب‌وکارهای مختلف این امر متغیر می‌باشد.

Problem Solution Fit: در حقیقت با عبارت قبلی تفاوت زیادی دارد و آن را تناسب راه‌حل با مشکل می‌نامند. در این مدل مشهور که اکثر کسب‌وکارها با تبعیت از آن شکل گرفته‌اند در ابتدا به بررسی یک مشکل موجود در بازار پرداخته و در نهایت اقدام به ارائه یک راه حل کاملا متناسب با آن می‌نمایند.

product market fit

در مبحث راه اندازی رستوران و راه اندازی کافه نیز این قاعده وجود دارد و اگر یک رستوران یا کافه بر اساس یکی از روش‌های PMF یا PSF شکل نگیرد به احتمال زیاد موجب شکست آن خواهد شد. به عنوان مثال می‌توانید در منطقه‌ای که قصد راه اندازی رستوران یا راه اندازی کافه را دارید، رقبا، نیاز مشتریان و مشکلات آن‌ها را بررسی نمایید و به این نتیجه برسید که عموم مشتریان از نبود یک رستوران با کیفیت غذای بالا رنج می‌برند و حاضر هستند بابت به‌دست آوردن این کیفیت، پول خوبی پرداخت کنند؛ در این فرضیه ما از مدل PSF یا Problem Solution Fit استفاده نمودیم. در اینجا مشکل، نبود یک رستوران یا کافه با کیفیت غذا یا نوشیدنی بالا است و راه‌حل ما تمرکز بر روی کیفیت غذا و نوشیدنی است. در این حالت اولویت‌ها مشخص می‌شوند و متوجه می‌شویم که توجه به عوامل دیگر همچون دکوراسیون، وسعت فضا، نورپردازی و… از اولویت‌های بعدی برخوردار هستند و اولویت اول کیفیت غذا یا نوشیدنی است.

اولویت در ویژگی محصول یا خدمت

یا مثلا با تخقیقات جامع بازاریابی به این نتیجه می‌رسیم که در محدوده‌ای که قصد فعالیت داریم، مشتریان به وجود یک رستوران بیرون‌بر نیاز دارند. این موضوع شاید یک مشکل نباشد اما یک نیاز است و مدل PMF ما را به این نتیجه می‌رساند. پس در اینجا تصمیم می‌گیریم که یک رستوران بیرون بر یا یک کافه Takeaway تأسیس کنیم.

همانطور که مشاهده می‌کنید این مرحله یکی از مراحل بسیار مهم در راه اندازی رستوران و راه اندازی کافه است. چرا که یکی از مشکلات راه اندازی رستوران و راه اندازی کافی شاپ این است که پس از راه اندازی و پرداخت هزینه‌های بسیار متوجه این نکته می‌شویم که رستوران یا کافه ما مورد توجه مشتریان قرار نگرفته و در ادامه مجبور به جمع‌آوری آن خواهیم شد. لذا توجه کافی به PMF و PSF در راه اندازی رستوران و کافه، تا حد زیادی از شکست ما جلوگیری خواهد کرد.

جهت کشف و مشخص نمودن PMF و PSF رستوران یا کافه خود، انجام مرحله‌ی قبل از آن، یعنی تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی کمک شایانی به شما خواهد نمود.

تدوین بیزینس مدل رستوران و کافه

بیزینس مدل یک شمای کلی از مدل کسب‌وکار رستوران است که معروف‌ترین قالب برای ترسیم آن بوم مدل کسب و کار است. برای ترسیم بوم مدل کسب و کار رستوران به تصویر زیر دقت نمایید. توجه نمایید که بیزینس مدل یک شمای کلی و اصطلاحا ماکت و مدل مفهومی رستوران و کافی شاپ شما است و بایستی بدون در نظر گرفتن جزئیات زیاد و به صورت کلی تهیه شود.

بیزینس مدل رستوران

بیزینس مدل رستوران و کافه: ارزش پیشنهادی

در تعیین گام اول این بیزینس مدل، اختلاف عقیده‌ی فراوانی در بین کارشناسان مارکتینگ وجود دارد، برخی گام اول را مشخص نمودن بخش‌های مشتریان می‌دانند، برخی دیگر تعیین ساختار هزینه و جریان درآمدی را گام اول می‌دانند، اما جامع‌ترین و اصولی‌ترین حالت از نظر کارشناسان مارکتینگ فرم پوش، تعیین ارزش پیشنهادی (Value Propostion) به عنوان گام اول است. چرا که تمامی کسب‌وکارهای موفق دنیا و برندهای بزرگ، همگی یک نقطه مشترک داشته‌اند آن هم شروع کسب‌وکار از یک ارزش پیشنهادی است. ارزش‌های پیشنهادی بسیاری را می‌توان در راه‌اندازی یک کسب‌وکار در نظر گرفت اما کسب‌وکاری موفق است که یک ارزش پیشنهادی یکتا یا UVP (Unique Value Propostion) نیز در کنار تمام ارزش‌های پیشنهادی خود ارائه دهد. ارزش پیشنهادی یکتا، منحصربه‌فرد بوده و توسط هیچکدام از رقبا تابه‌حال ارائه نشده. همانطور که در تصویر بالا مشخص است، مرکز و قلب یک کسب‌وکار همین ارزش پیشنهادی است و اگر با دقت و حساسیت بسیار انتخاب نشود احتمال موفقیت حتی با صرف هزینه‌های بسیار نیز تقریبا به صفر می‌رسد.

شاید برایتان سوال باشد که این ارزش پیشنهادی که تا این حد نیز مهم است را چطور باید پیدا کنیم؛ جواب سوال شما در بخش قبلی همین مقاله است؛ PMF و PSF؛ در صورتی که به شناخت درست و عمیقی از مشتریان رستوران و کافه برسید و یا یک مشکل حاد را بیابید، قطعا موفق خواهید شد تا یک ارزش پیشنهادی یکتا را برای رستوران و کافه خود در نظر بگیرید تا منجر به موفقیت و توسعه‌ی آن شود.

ارزش پیشنهادی یکتا در راه اندازی رستوران

بیزینس مدل رستوران و کافه: بخش‌های مشتریان

در این بخش بایستی بتوانید مشتریان مورد نظر خود را دسته‌بندی کنید. همانطور که گفتیم بیزینس مدل یک ماکت کلی از رستوران و کافی شاپ شماست و در مرحله‌ی تعیین بخش‌های مشتریان نباید زیاد وارد جزئیات شوید و صرفا تقسیم مشتریان به ۲ یا ۳ دسته کفایت می‌کند. هدف از این کار مشخص نمودن استراتژی‌های مناسب برای هر دسته از مشتری‌ها است. قالب دسته‌بندی برای هر کسب‌وکاری متفاوت است و نمی‌توان قاعده‌ی مشخصی را برای بخش‌بندی مشتریان رستوران و کافه در نظر گرفت. به عنوان مثال می‌توانید بر اساس ارزش پیشنهادی که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم مشتریان خود را به ۲ دسته زن و مرد تقسیم کنید؛ و یا می‌توانید آن‌ها را به ۲ دسته‌ی حضوری و بیرون‌بر بخش‌بندی کنید. همچنین یکی از روش‌های دیگر در بخش‌بندی مشتریان رستوران و کافه، در نظر گرفتن اولویت مشتریان است؛ مثلا یک دسته کسانی هستند که محیط رستوران و کافه برای آن‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و یک دسته کسانی هستند که کیفیت غذا و نوشیدنی برای آن‌ها اهمیت بیشتری دارد. از تأثیرات بخش بندی مشتریان رستوران و کافه می‌توان به همین مثال آخر اشاره کرد؛ به عنوان مثال با شناخت این ۲ دسته می‌توانیم استراتژی‌های متفاوتی برای آن‌ها داشته باشیم؛ مثلا برای دسته‌ی اول که فضا اهمیت بسیاری دارد، فضای متناسبی را در مرحله آماده‌سازی مکان در نظر بگیریم تا این افراد از حضور خود در رستوران یا کافه ما لذت برده و سفارشات بیشتری را در مدت زمان حضورشان ثبت نمایند. همچنین برای دسته‌ی دوم که کیفیت از اهمیت بسیاری برخوردار است، تمرکز زیادی را روی کیفیت غذا و نوشیدنی خود در نظر بگیریم و در پیام‌های تبلیغاتی خود برای این افراد نیز به این نکته به صورت Bold اشاره کنیم.

 

بخش بندی مشتریان رستوران و کافه

جهت دانلود چک لیست راه اندازی رستوران، کافه، فست فود، کترینگ، کافه رستوران و… شماره موبایل خود را وارد کنید:

بیزینس مدل رستوران و کافه: ارتباط با مشتری

پس از آنکه مشخص شد چه ارزشی را به چه افرادی می‌خواهید پیشنهاد دهید، حال وقت آن رسیده که مشخص نمایید این ارزش‌ها را با چه الگو و روشی می‌خواهید ارائه دهید. دقت کنید که در این مرحله منظورمان کانال‌های ارتباطی (وبسایت، بیلبورد و…) نیست و این مرحله خود در بخش بعدی توصیف خواهد شد. مرحله‌ی ارتباط با مشتری در بیزینس مدل رستوران و کافه یک مرحله‌ی مفهومی و کانسپت است. به این معنی که در این مرحله باید یک سناریوی جذاب برای هدف‌گیری مخاطبان خود از مرحله‌ی آگاهی از برند تا زمان حضور مشتری در رستوران و سپس وفاداری وی در نظر بگیرید. این مرحله را شاید تخصص یک نویسنده‌ی متبحر فیلم و سریال بدانیم که در فیلمنامه‌ی خود طوری از ابتدا سناریو را پیش می‌برد که مخاطب را در مقابل صفحه نمایش میخ‌کوب می‌نماید. پیشنهاد ما برای نوشتن این مرحله تشکیل یک اتاق فکر و برگزاری طوفان فکر با حضور افراد متخصص در حوزه‌های مختلف است. در این مرحله حتی می‌توانید از افراد علاقه‌مند به رستوران و کافه نیز استفاده کنید تا سناریوهای شما حقیقی‌تر و کاربردی‌تر شوند.

استوری تلینگ در راه اندازی رستوران

این مرحله را جدی بگیرید و تا زمانی که اطمینان پیدا نکردید سناریوی‌تان برای مشتری رستوران و کافه میخ‌کوب‌کننده است، از آن رد نشوید؛ حتی اگر رد هم شدید در طول مدت ترسیم مراحل بعدی باز هم به این مرحله بازگردید و از خود بپرسید آیا استوری تلینگ (داستان سرایی) عالی برای تأثیرگذاری بر روی مخاطبان خود در نظر گرفته‌اید یا هنوز جای کار دارد؟

بیزینس مدل رستوران و کافه: کانال‌های ارتباطی

پس از آن‌که تعیین نمودید چه ارزش پیشنهادی را قرار است به چه افرادی و با چه سناریویی ارائه دهید، کمی از حالت مفهومی خارج شده و نگاه ابزاری به موضوع راه اندازی رستوران و یا راه اندازی کافه داشته باشید. در این مرحله باید کانال‌ها ارتباطی خود را مشخص کنید. یکی از اشتباهات رایج در راه اندازی کافه و رستوران این است که همواره یک شبکه‌ی اجتماعی و یک هنرمند به عنوان اینفلئونسر انتخاب شده و شروع به تبلیغات می‌شود. با توجه به هزینه‌های بسیار بالای تبلیغات که شاید بتوان آن را بدون اغراق جزو ۳ سرفصل اصلی هزینه راه اندازی رستوران دانست، این اقدام بی‌برنامه یکی از مهم‌ترین دلایل شکست رستوران و کافه در آینده خواهد بود.

در ارتباط با همین بخش بخوانید:

۵ دلیل ورشکستگی و جمع‌آوری رستوران‌ها

در این مرحله از بیزینس مدل کافه و رستوران باید با دقت بسیار و با در نظر گرفتن بخش‌بندی مشتریان کانال‌ها ارتباطی مختلفی را متناسب با رفتار، سلیقه و عادات رسانه‌ای (Media Habit) مخاطبان خود برای اهداف مختلف در نظر بگیرید. در این مرحله لزومی به استفاده از کانال‌های (روش‌های) تبلیغاتی رایج وجود ندارد و حتما باید ابزارها، متناسب با دیگر اجزای کسب‌وکار شما انتخاب شوند.

بیلبورد برای رستوران-min

دومین اقدام رایج که معمولا هم بی‌برنامه و بی‌دلیل توسط رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های ایرانی انجام می‌شود، رزرو یک بیلبورد به مدت ۱ سال و نصب یک بنر روی آن است! قطعا اگر از تصمیم‌گیرندگان هم دلیل آن را جویا شویم خواهند گفت بیلبورد به رستوران و کافی شاپ آن‌ها اعتبار و ابهت می‌دهد! شاید در این بخش تصور کنید که ما با نصب بیلبورد مخالف هستیم اما اصلا اینطور نیست. قصد داریم به شما بگوییم هر کانال تبلیغاتی و ارتباطی جای خود را دارد و باید در خلل برنامه‌ی جامع بازاریابی و با اهداف مختلف از همه یا بخشی از آن‌ها استفاده کرد. در این بخش فقط اشاره‌ای به انواع کانال‌های ارتباطی نموده و در آینده در رابطه با هر کدام یک مقاله‌ی جامع و کامل ارائه خواهیم کرد تا صاحبین رستوران و کافی شاپ بتوانند بهترین بهره را از کانال‌های ارتباطی موجود (سنتی و دیجیتال) برده و با تجمیع آن‌ها نتایج شگفت‌انگیزی را مشاهده نمایند.

  • تبلیغات محیطی (بیلبورد، استرابورد و…)
  • طراحی سایت رستوران
  • شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام، توییتر، لینکدین، تیک تاک و…)
  • بنرهای تبلیغاتی
  • تبلیغات همسان
  • پوش نوتیفکیشن
  • ایمیل مارکتینگ
  • اس ام اس مارکتینگ
  • موبایل مارکتینگ
  • کانتنت مارکتینگ
  • و…

دیجیتال مارکتینگ برای رستوران و کافه

در حال حاضر کانال‌های بیشماری وجود دارند که برای برقراری ارتباط شما با مشتریانتان هر کدام دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی بوده و کمک بزرگی به افزایش فروش رستوران و کافه خواهند کرد. فقط کافیست آن‌ها را یک‌به‌یک بشناسید و در هر مرحله از سفر مشتری از آن‌ها استفاده کنید. مهم‌ترین کانال ارتباطی شما با مشتری وبسایت است و پیشنهاد ما به شما طراحی سایت وردپرس به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن و کاربردهای آن است.

بیزینس مدل کافه و رستوران: منابع کلیدی

در این بخش از بیزینس مدل کافه و رستوران، می‌بایست منابع کلیدی خود را مشخص کنید تا در برنامه‌ی جامع بازاریابی خود از آن‌ها بهره ببرید. در این بخش نیز به مانند قاعده‌ی کلی که گفتیم نگاه کلی‌نگر داشته باشید، از پرداختن به جزئیات و منابع کم‌اهمیت بپرهیزید. چند مورد بسیار مهم را در این بخش یادداشت کنید و سعی کنید به مواردی اشاره کنید که رقبای شما به هیچ‌وجه از این منابع برخوردار نیستند. به عنوان مثال اگر خودتان تولیدکننده‌ی برخی از مواد اولیه هستید می‌توانید آن را به عنوان یک منبع کلیدی ذکر کنید؛ و یا اگر سابقه‌ای بسیار طولانی در مدیریت یک رستوران معتبر داشته‌اید از آن به عنوان یه منبع کلیدی یاد کنید. همچنین در اختیار داشتن یک فضا که مالک آن هستید نیز می‌تواند یک منبع کلیدی باشد چرا که موجب امنیت بیشتر در هزینه‌ها می‌گردد.

بیزینس مدل کافه و رستوران: فعالیت‌های کلیدی

این بخش نیز بایستی برای هر کسب‌وکاری کاملا متناسب با ماهیت آن نوشته شود. به عنوان مثال شاید استخدام یک مدیر مارکتینگ برای تکمیل تیم سرمایه‌گذاران و بنیان‌گذاران یک اقدام کلیدی باشد؛ و یا شاید عقد قرارداد تهیه‌ی مواد اولیه یکی از این اقدامات باشد؛ در این بخش نیز نگاه کلی‌نگر خود را حفظ نموده و صرفا اقداماتی را ذکر کنید که انجام آن‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است و در صورتی که انجام نشود تبعات جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت. یکی از فعالیت‌های کلیدی راه اندازی کافه و رستوران تهیه‌ی اسناد پیش‌نیاز مانند بیزینس مدل، بیزینس پلن و مارکتینگ پلن است که باید در این بخش یادداشت شود.

فعالیت های کلیدی راه اندازی رستوران

بیزینس مدل کافه و رستوران: همکاران کلیدی

اشخاص، سازمان‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی که در برنامه‌ی جامع بازاریابی شما نقش مهمی خواهند داشت باید در این بخش ذکر شوند. به عنوان مثال اگر دارای روابط عالی با یک کارخانه‌ی بزرگ با نیروهای انسانی فراوان هستید، حتما نام آن شخص و کارخانه را در این بخش یادداشت کنید؛ در آینده می‌توانید برنامه‌ای جدی برای تهیه غذای پرسنل آن کارخانه تدارک دیده و یک جربان درآمدی عالی برای خود بسازید. در کل این بخش حامیان شما هستند؛ افراد و سازمان‌هایی که روابط شما با آن‌ها به شدت در رشد و توسعه‌ی کسب‌وکار شما تأثیرگذار خواهد بود. حال این روابط می‌توانند از پیش وجود داشته و یا در آینده ایجاد شوند.

شرکای کلیدی در راه اندازی رستوران و کافه

جهت دانلود چک لیست راه اندازی رستوران، کافه، فست فود، کترینگ، کافه رستوران و… شماره موبایل خود را وارد کنید:

بیزینس مدل رستوران و کافه: جریان درآمدی

به جذاب‌ترین بخش بیزینس مدل برای سرمایه‌گذاران می‌رسیم. در صورتی که قصد دارید برای راه اندازی رستوران و راه اندازی کافه خود به دنبال شریک بگردید و یا حتی خودتان به صورت تکی قصد راه اندازی دارید، این بخش برای بقای کسب‌وکارتان از اهمیت بسیاری برخوردار است. به همان میزان که ما به ارزش‌آفرینی در راه اندازی رستوران و کافه اعتقاد داریم، به همان میزان نیز مخالف فعالیت فی‌سبیل‌الله هستیم. برخی در این دام گرفتار می‌شوند که صرفاً با یک ایده‌ی جذاب یک رستوران یا کافی شاپ را تأسیس نموده و پس از مدتی به دلیل عدم برنامه‌ریزی برای جریان‌های درآمدی، متحمل ضرر و شکست‌های مالی جبران‌ناپذیری می‌شوند. این بخش از بوم کسب‌وکار، باید به شما کمک کند تا یک نگاه اجمالی به درآمدهای خود داشته باشید و درآمدهای اصلی و فرعی را تعیین نمایید. در یک مراحل راه اندازی رستوران و کافه ، آماده‌سازی منو یکی از مراحل بسیار مهمی است که باید با در نظر گرفتن جریان‌های درآمدی به آن پرداخته شود. به عنوان مثال می‌توانید برخی از آیتم‌های منو را با پایین‌ترین قیمت ارائه داده و از آن‌ها درآمدی نداشته باشید؛ اما در مقابل می‌توانید آیتم‌هایی را نیز مشخص کنید که فروش آن‌ها درآمد ایده‌آلی برای شما ایجاد کند. لذا این بخش از بیزینس مدل در مبحث استراتژی‌های قیمت‌گذاری نیز تأثیرگذار خواهد. لطفا این مورد را در نظر داشته باشید که این بخش از بیزینس مدل به سادگی چیزی که تصور می‌کنید نیست که خب درآمد من مشخص است، درآمد من همان فروش غذا یا نوشیدنی است!؛ تا حدی درست می‌گویید اما در این زمینه توجه شما را به این جمله جلب می‌نماییم: مک دونالد یک تجارت املاک است!!!

بهتر است در خصوص این استراتژی مک دونالد مطالبی را مطالعه نمایید تا متوجه شوید که جریان درآمدی چقدر می‌تواند خارج از چهارچوب باشد. مک دونالد به فروش غذای ارزان اما باکیفیت در دنیا معروف است اما چرا؟ به دلیل اینکه جریان درآمدی اصلی برند مک دونالد از فروش و اجاره ملک به نمایندگی‌ها خود است! پس در این بخش از بیزینس مدل خود خارج از چهارچوب فکر کنید.

بیزینس مدل رستوران و کافه: ساختار هزینه

در پایان آماده‌سازی ماکت کسب‌وکار خود برای راه اندازی رستوران و راه اندازی کافه بایستی به ساختارهای هزینه به صورت کلی بپردازیم. توجه فرمایید که این بخش از اهمیت بسیاری برخودار است و به تنهایی خود نیازمند آماده‌سازی یک سند دیگر به نام بیزینس پلن است که در ادامه‌ی همین مقاله آن را شرح خواهیم داد. در بخش ساختار هزینه‌ی بیزینس مدل بایستی سیاست خود را برای هزینه راه اندازی رستوران و هزینه راه اندازی کافه مشخص کنید. توجه کنید که در این بخش قرار نیست تمامی سرفصل‌های هزینه مانند اجاره، حقوق پرسنل، هزینه انرژی و… را مشخص کنید چرا که تک تک این موارد در بیزینس پلن قرار است تعیین و مورد بحث قرار گیرد. پس بهتر است در ساختار هزینه بیزینس مدل، نگاه استراتژیک داشته باشید؛ به عنوان مثال تعیین کنید که قصد دارید هزینه‌ی اصلی را روی کیفیت غذا متمرکز کنید و یا روی هزینه‌های تبلیغات و…

در پایان این بخش مجدد یادآوری می‌نماییم که بیزینس مدل رستوران و کافه قرار است یک ماکت کلی از کسب‌وکار شما باشد و مسلم است که این ماکت بایستی حداکثر در یک برگه‌ی A3 قابل پرینت باشد. حتما این برگه را در دفتر کار خود چسبانده و هرگاه دچار سردرگمی شدید به آن نگاهی بی‌اندازید تا با ارزش‌های پیشنهادی، بخش بندی مشتریان رستوران و کافه، کانال‌های ارتباطی و… مجددا تجدید میثاق کنید.

بیزینس پلن برای راه اندازی رستوران و راه اندازی کافه

تهیه بیزینس پلن جهت راه اندازی رستوران و راه اندازی کافه

یکی دیگر از موضوعات در گام‌‌ بعدی مراحل راه اندازی رستوران و کافی شاپ، تهیه بیزینس پلن شما خواهد بود. در واقع فرقی نمی‌کند رستوران یا کافی شاپ شما چه اندازه وسعت دارد یا چند متر است. بیزینس پلن نقشه راه شما خواهد بود. بیزینس پلن یک سند بسیار جامع است که گاهی، تحقیقات بازار، بیزینس مدل و دیگر اسناد مورد نیاز شما را نیز دربر می‌گیرد.

تهیه بیزینس پلن می‌تواند در گرفتن وام از مراکز مختلف نیز به شما کمک بسیاری بکند. حتی هنگام فروش محصولات و ارائه خدمات، به شما یک پیش‌بینی درست از میزان فروش می‌دهد.

چندین ایده بسیار کاربردی را به شما خواهیم داد تا در بیزینس پلن خود حتما در نظر بگیرید:

  1. کانسپت: در واقع تم و زمینه‌ای که انتخاب می‌کنید عناصر مختلف را به هم مربوط خواهد کرد. مثل منو یا دکوراسیون رستوران که برای راه اندازی رستوران موفق، نیاز به یک کانسپت کاربردی و قوی دارید.
  2. منوی مناسب: ابتدای کار خود حتما باید به این موضوع فکر کرده باشید که چه نوع غذاهایی برای ارائه خواهید داشت. این منو نیازی به گسترده بودن نخواهد داشت و چند نمونه از غذاهایی که برای فروش دارد را کافیست در آن قرار دهید.
  3. ساختار مدیریت: بسیاری تمایل به سرمایه‌گذاری در مجموعه شما خواهند داشت و این افراد تمایل دارند تا بدانند شما چطور مدیری هستید. آیا یک مالک انحصاری هستید یا با شریک خود فعالیت می‌کنید.
  4. تحلیل بازار: تحلیل بازار، تحلیلی است درباره منطقه جغرافیایی شما و جمعیت آن منطقه و رقبایی که در نزدیکی شما وجود دارند. در این تحلیل متوجه می‌شوید که آیا در این بازار می‌توان به راحتی موفق شد و چه مشکلاتی ممکن است برای شما پیش بیاید.
  5. امور مالی: در واقع محور اصلی بیزینس پلن شما را امور مالی تشکیل می‌دهد. از مسائل مختلف آگاه باشید، چه میزان هزینه برای کارکنان و برنامه‌ریزی‌های آن نیازمندید و برای تامین این هزینه‌ها چه منابعی را در نظر دارید.

بیزینس پلن‌های رستوران و کافی شاپ به بخش‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود که ۸ بخش ضروری و مهم آن عبارت‌اند از:

  1. خلاصه اجرایی
  2. توضیحات استارت‌آپ
  3. کانسپت و منو
  4. مدیریت و مالکیت مجموعه
  5. کارکنان
  6. تحلیل بازار و رقبا
  7. استراتژی جذب مشتری و بازاریابی
  8. امور مالی.

یکی از موارد بسیار مهم در نوشتن بیزینس پلن برای راه اندازی رستوران یا راه اندازی کافه، پرداختن به مباحث مالی است. این بخش از بیزینس پلن بایستی به دقت و ترجیحاً توسط یک متخصص در زمینه‌ی مباحث مالی نگارش شود. یکی از اهداف مهم در نوشتن این بخش از بیزینس پلن، مشخص نمودن نقطه‌ی سربه‌سر است. نقطه‌ی سربه‌سر جایی است که شما هنوز ورشکست نشده‌اید و روی نقطه صفر قرار دارید. در تعریف نقطه‌ی سربه‌سر در ابتدا با مفاهیم زیر آشنا شوید:

نقطه-سر-به-سر---راه-اندازی-رستوران-و-کافه

هزینه‌های ثابت رستوران و کافه

هزینه‌های ثابت رستوران و کافه، هزینه‌هایی هستند که نسبت به افزایش یا کاهش حجم فروش شما کمترین تغییر را داشته و یا اصلا تغییری نخواهند کرد. به عنوان مثال اجاره‌ی ملک یک هزینه‌ی ثابت است چرا که میزان آن با افزایش یا کاهش تعداد مشتریان و حجم فروش مجموعه، تغییری نخواهد کرد. مشخص نمودن این هزینه‌ها از اصلی‌ترین اهداف نگارش بیزینس پلن است؛ چرا که این هزینه‌ها در ابتدا و در مرحله‌ی آگاهی از برند (یا به اصطلاح خاک خوری) بدون داشتن حتی یک مشتری نیز باید پرداخت شوند.

هزینه‌های متغیر رستوران و کافه

سرفصل هزینه‌های متغیر رستوران و کافه، هزینه‌هایی هستند که به نسبت گستردگی و حجم فعالیت تغییر می‌یابند. مثلا هزینه انرژی رستوران و کافه (آب، برق، گاز و…) یکی از مهم‌ترین هزینه‌های متغیر هستند چرا که با افزایش تعداد مشتریان، مسلماً مصرف انرژی افزایش یافته و در نهایت موجب افزایش هزینه‌ی انرژی خواهد شد. تعیین این هزینه‌ها در بیزینس پلن رستوران و کافه به شما کمک خواهد کرد تا در هنگام توسعه کسب‌وکار و افزایش تعداد مشتریان، نرخ بازگشت سرمایه‌ی (ROI) خود را همچنان مثبت و صعودی نگه دارید و اصطلاحا ضرر نکنید.

سود ناخالص

سود خالص و ناخالص از نگاه یک مدیر مالی تعاریف تخصصی عمیقی دارد. اما در این بخش ما به صورت ساده، سود ناخالص را مبلغ دریافت شده از مشتری منهای مواد اولیه جهت آماده‌سازی آن غذا یا نوشیدنی بیان می‌کنیم. همانطور که از نام آن مشخص است این مبلغ سود ناخالص است چرا که باید تمامی هزینه‌های ثابت و متغیر را از آن کسر کنیم تا بتوانیم سود خالص را محاسبه کنیم.

نقطه سربه‌سر

حال که تفاوت هزینه‌های ثابت و متغیر را بیان کردیم و با سود خالص و ناخالص آشنا شدیم، می‌توانیم نقطه‌ی سربه‌سر را مشخص نماییم. نقطه‌ی سربه‌سر که معمولا به صورت ماهانه تعیین می‌شود، میزان فروشی است که سود ناخالص آن بتواند هزینه‌های ثابت رستوران و کافه را پوشش دهد. مثلاً در این بخش تعیین می‌کنیم که اگر ماهانه ۱ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان فروش داشته باشیم با سود ناخالص آن می‌توانیم هزینه‌های ثابت مجموعه را پرداخت کنیم. یافتن نقطه‌ی سربه‌سر یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که پیش از هر اقدام اجرایی دیگری باید آن را انجام دهیم. نقطه‌ی سربه‌سر مانند یک چراغ راهنما برای شما عمل کرده و در پایان هر ماه می‌توانید به راحتی متوجه شوید که آیا کسب‌وکارتان توجیه اقتصادی دارد یا خیر.

مراحل راه اندازی رستوران

انتخاب مکان و بنای مناسب

اگر قصد شروع یک کسب‌وکار جدید مثل رستوران را دارید توجه به مکان و بنای مناسب از نکاتی ضروری به‌حساب می‌آید. حتی یک رستوران فوق‌العاده و درجه ‌یک اگر در مکانی مناسب نباشد، بازدهی و خروجی کار قابل توجه نخواهد بود. حتی این موضوع برعکس هم می‌تواند باشد یعنی رستوران معمولی اگر در خیابانی مناسب باشد فروش چند برابری به نسبت یک مجموعه درجه ‌یک خواهد داشت.

یک مغازه بزرگ در یک خیابان شلوغ در مرکز شهر که عابران پیاده بسیاری تردد دارند قطعا می‌تواند در فروش شما تاثیرگذار باشد. البته این موضوع که کیفیت غذا در فروش موثر است نیز نکته مهمی است.

مکان‌هایی که جای پارک مناسبی دارند گزینه مناسبی هستند. عموما مردم تمایلی به پیاده‌روی زیاد تا رسیدن به رستوران شما را نخواهند داشت، پس اگر جای پارک خوبی نداشته باشید رستوران دیگری را انتخاب خواهند کرد.

پیشینه مغازه نیز از موضوعات مهمی است که در انتخاب مکان قابل توجه است. در بسیاری از محله‌ها کاسبی رستوران جواب نمی‌دهد و خیلی‌ها تمایل به حضور در آن منطقه برای خرید غذا از شما نخواهند داشت.

در انتخاب مکان و بنای مناسب رستوران و کافه، توجه به اسنادی که از پیش آن‌ها را آماده نمودید یعنی تحقیقات بازار، بیزینس پلن و بیزینس مدل از اهمیت بسیاری برخوردار است.

اهمیت-ساختمان---راه-اندازی-رستوران

تدوین برند بوک

برند بوک موضوع بسیار مهمی است که هویت شما را به مخاطب نشان می‌دهد. در واقع قوانین بخصوصی است که رفتار برند را به عنوان یک ماهیت زنده در نظر می‌گیرد. هدف اصلی از استفاده آن تثبیت هویت عمومی رستوران و کافه می‌باشد. هر کسب‌وکاری با توجه به محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهد به عناصر مختلف برند بوک خود باید توجه داشته باشد تا بتواند ارزش‌های خود را بیشتر حفظ کرده و به‌ سرعت در ذهن مخاطب جای گیرد.

جهت دانلود چک لیست راه اندازی رستوران، کافه، فست فود، کترینگ، کافه رستوران و… شماره موبایل خود را وارد کنید:

مفهوم برند و برندسازی بسیار مفهوم عمیق، پراهمیت و پیچیده‌ای است که می‌بایست توسط متخصصین این حوزه به آن پرداخته شود. در راستای اهمیت برندسازی رستوران همین‌قدر بگوییم که اگر به درستی انجام نشود تمام فعالیت‌های مارکتینگ، مالی، منابع انسانی و… تحت‌الشعاع قرار گرفته و می‌تواند منجر به نابودی کسب‌وکار شود. به خصوص در صنعت رستوران و کافه که به اصطلاح از نوع کسب‌وکارهای اقیانوس قرمز است (رقبای بسیار، مشتریان بسیار). در چنین صنایعی، خلق و نگهداری از برند بسیار حائز اهمیت است؛ مشتریان یک رستوران مانند مک دونالد قاعدتا با درنظر گرفتن یک سری رفتارهای منطقی و احساسی تصمیم می‌گیرند که به این رستوران مراجعه کنند یا نه. فرض کنید یک خانواده که در نزدیکی محل رستوران یا کافه شما هستند، در یک عصر پاییزی تصمیم می‌گیرند که غذا را در خارج از منزل و در یک رستوران صرف کنند. آن‌ها سوار خودرو شده و شروع به مشورت کردن می‌نمایند؛ فرزند خانواده یک فست فود را پیشنهاد می‌دهد، پدر خانواده یک رستوران سنتی و مادر خانواده یک رستوران ایتالیایی را در نظر دارد. فرض می‌کنیم مادر خانواده بتواند همسر و فرزند خود را قانع کند که به یک رستوران ایتالیایی بروند و در محدوده‌ی سکونت آن‌ها ۵ رستوران ایتالیایی باشد. در این لحظه‌ی سرنوشت‌ساز،اهمیت بسیاری دارد که نام کدام رستوران به عنوان یک برند در ذهن مخاطب هک شده باشد. برند رستوران و کافی شاپ شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ساختن آن نیز یک پروسه‌ی کاملا دقیق و علمی را می‌طلبد. عوامل بسیاری همچون هویت بصری (لوگو، رنگ سازمانی و…)، شخصیت برند، روابط برند، لحن برند و… در برندسازی رستوران و کافه بایستی در نظر گرفته شوند.

در رابطه با این بخش از مقاله بخوانید:

لباس کار چه ارتباطی با شخصیت برند یک رستوران دارد؟

برند-بوک---راه-اندازی-رستوران-و-کافه

تهیه تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

رستوران و کافی شاپ نیز مانند هر کسب‌وکار دیگری نیازمند یکسری ابزارها و تجهیزات برای پیشبرد فعالیت‌های خود می‌باشد. معمولا افراد مختلف با توجه به نیازهای خود و بودجه و هزینه‌ای که می‌خواهند برای کار خود داشته باشند تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مختلفی تهیه می‌کنند.

به‌طور کلی برای یک راه اندازی رستوران و یا راه اندازی کافه، نیازمند تجهیزات بسیار زیادی هستیم که از جمله آن‌ها وسایل آشپزخانه، دکوراسیون، ظروف مختلف، لباس فرم رستوران و موارد دیگر است.

در واقع توجه به هر یک از این موارد می‌تواند در کسب‌وکار شما تاثیرگذار باشد. همچنین تجهیزات نرم‌افزاری مختلفی را می‌توان در رستوران و کافی شاپ استفاده کرد تا کنترل قسمت‌های مختلف راحت‌تر انجام بگیرد. سیستم شبکه، دوربین‌های مداربسته، سیستم ثبت ورود و خروج، صندوق اتوماتیک، دزدگیرهای هوشمند، پیجر (فراخوان سالن‌دار) از جمله تجهیزات نرم‌افزاری به شمار می‌رود.

لباس کار در کرج_01

تهیه‌ی منو بر اساس بیزینس مدل

حتما منوی جذاب می‌تواند مشتری را برای خریدهای بیشتر ترغیب کند. شما با توجه به بیزینس مدلی که پیاده‌سازی کرده‌اید می‌توانید منوی خود را طراحی کنید. هیچ‌گاه در رستوران خود نمی‌توانید غذاهای نامربوط به فروش برسانید حتی اگر این‌کار را انجام دهید کلاس کاری شما بسیار پایین خواهد آمد. به همین دلیل هم در بخش‌های قبلی عنوان کردیم که بوم کسب‌وکار خود را روی یک برگه‌ی A3 چاپ نموده و در دفتر کار خود را بچسبانید. شما یک ارزش پیشنهادی دارید و مشتریان هم مشخص شده‌اند؛ پس منوی شما هم باید با این ساختار متناسب باشد.

تدوین برنامه جامع بازاریابی (مارکتینگ پلن)

با توجه به جذابیت صنعت رستوران و کافی شاپ، مجموعه‌های کوچک و بزرگ بسیاری در ایران راه اندازی شده ولی متأسفانه بسیاری از آن‌ها به دلیل نداشتن یک برنامه ارتباطات جامع بازاریابی یا integrated marketing communication متحمل شکست‌های سنگین و ورشکستگی می‌شوند. این روزها که همه‌ی ما از ابتدای روز مورد تهاجم محتواهای تبلیغاتی بسیاری (بیلبوردها، تبلیغات در سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، شبکه‌های اجتماعی و…) قرار می‌گیریم، صرفاً مشاهده‌ی تبلیغ تأثیر مثبتی بر روی ما نخواهد داشت؛ حتی گاهی تبلیغات بی‌هدف می‌تواند تأثیر منفی نیز بر روی ذهن افراد بگذارد. در این میان، داشتن یک برنامه‌ی ارتباطات جامع بازاریابی برای یک رستوران و کافی شاپ اهمیت بسیاری دارد.

این برنامه که بایستی با در نظر گرفتن پرسونای مخاطب تدوین شود، شامل سرفصل‌های بسیاری مانند بهینه‌سازی وبسایت رستوران و کافه برای موتورهای جستجو، تبلیغات آنلاین و آفلاین، روابط عمومی، حضور در شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی رودررو و مستقیم (توسط عوامل رستوران و کافه)، استفاده از المان‌های هویت بصری برند و… است.

در برنامه‌ی جامع بازاریابی هدف اصلی این است که فعالیت‌های بازاریابی به صورت مجزا از هم انجام نشده و تمامی فرآیندها تحت مدیریت یکپارچه اجرا شوند؛ به طوری که تبلیغات محیطی مانند بیلبوردها، نحوه‌ی پاسخگویی تلفنی، پوشش پرسنل و عوامل رستوران و کافه، ظاهر وبسایت، محتوای شبکه‌های اجتماعی، همه و همه با هدف، هویت بصری و لحنی یکپارچه، با مخاطب ارتباط برقرار کنند تا در نهایت این برنامه منجر به خلق یک تجربه عالی برای مخاطبان شود. شاید در ابتدا پیچیده به نظر برسد اما اگر از همان ابتدا فرآیندهای بازاریابی را به صورت یکپارچه و شاخه‌ای انجام دهید مطمئن باشید که به یک سری دستورالعمل بسیار ساده می‌رسید که نظارت بر روی آن‌ها شما را تبدیل به رهبر بازار رستوران و کافه تبدیل خواهد کرد.

بهتر است در ابتدا یک ساختار درختی کامل برای تمامی فرآیندها در نظر گرفته و فرد یا افراد مناسبی را در هر بخش به‌کار بگیرید؛ این ساختار درختی تمام فرآیندها را یکپارچه نموده و دیگر هر کس ساز خود را نخواهد زد چرا که تمام اقدامات توسط واحد مافوق نظارت شده و با اقدامات واحدهای دیگر یکپارچه خواهد شد.

جذب و استخدام

افرادی که فعالیت خود را در یک کسب‌وکار شروع خواهند کرد همواره با مسئله استخدام نیرو روبه‌رو هستند. برای یک رستوران درجه ‌یک باید یک سرآشپز ماهر جذب کرد تا کیفیت غذاهای شما مورد قبول مشتری باشد. همچنین شرایط مناسب کاری را باید برای او فراهم کرد. از جمله آن‌ها روپوش سرآشپز می‌باشد که با کارگران و بقیه پرسنل باید متفاوت باشد.

بحث حقوق و دستمزد نیروها نیز از موضوعات مهمی است که در ابتدای کار باید مشخص شود تا کارمندان شما با رغبت بیشتری فعالیت کنند. یک نیرو به میزانی که به کار او اهمیت داده شود خروجی بهتری دارد.

راه‌های مختلفی نیز برای استخدام نیرو وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. مانند آگهی روزنامه‌های کثیر‌الانتشار، آگهی‌های خیابانی، کاریابی‌های مختلف اینترنتی، استفاده از اقوام و خویشاوندان نیز از مسیر‌هایی است که خیلی از صاحبان کسب‌وکار پیش می‌گیرند.

پرسنل دیگر رستوران نیز مانند سالن‌دارها باید لباس کار رستوران داشته باشند. حتی می‌توانید برای اینکه زیبایی بیشتری به محل کار خود بدهید، لوگو و تم رستوران را روی لباس‌ها چاپ کنید تا در ذهن مخاطب بهتر قرار بگیرد و شناسایی پرسنل برای مشتری راحت‌تر خواهد بود.

 

مراحل راه اندازی رستوران و کافی شاپ

تهیه‌ی لباس کار پرسنل

امروزه وقتی که در اغلب رستوران‌ها و کافه‌ها می‌رویم نیروهای مختلف با توجه به محل کار خود لباس‌های فرم یک‌شکل می‌پوشند. در بعضی ‌از رستوران‌ها نیز سالن‌دار پیشبند استفاده می‌کند، که این موضوع بستگی به سلیقه مدیریت داشته و با توجه به موضوعات مختلف که در بخش‌های قبلی به آن اشاره کردیم، تصمیم خواهد گرفت.

پارچه‌های استفاده شده در لباس کار نیز باید کیفیت بالایی داشته باشد. به این دلیل که مدام در معرض کثیف شدن هستند و برای اینکه شستشوی زیادی نیاز دارند، باید از پارچه‌های باکیفیت در دوخت آن‌ها بهره گرفت. معمولا در رستوران‌ها و مهدکودک‌ها یا مدارس از پارچه ترگال ساده استفاده می‌کنند.

در آشپزخانه‌های مختلف نیز برای اینکه از ریزش مو جلوگیری شود از کلاه آشپزی استفاده می‌کنند که غالبا کلاه سر‌آشپز پارچه‌ای بوده و بقیه پرسنل از کلاه‌های توری یک‌بارمصرف بهره می‌گیرند.

دریافت مجوزهای لازم

تمامی مشاغل برای تاسیس نیازمند یکسری مجوز‌ها می‌باشند. برای هر صنفی مجوز باید گرفته شود. رستوران‌ها باید از اتحادیه و مرکز بهداشت به همراه معاینات پزشکی مجوز اخذ نمایند. جواز کسب برای احداث رستوران از موارد ضروری محسوب می‌شود.

جهت دانلود چک لیست راه اندازی رستوران، کافه، فست فود، کترینگ، کافه رستوران و… شماره موبایل خود را وارد کنید:

اجرای برنامه جامع بازاریابی

پس از انجام تمامی مراحل و آگاهی کامل از موضوعات وقت آن رسیده که اقدامات اجرایی را از روی برنامه و پلن‌هایی که در مراحل قبلی به آن‌ها اشاره کردیم پیاده‌سازی کنیم.

در این مرحله نیز داشتن گانت چارت (Gantt Chart)، تمامی اقدامات اجرایی را مدیریت خواهد کرد. گانت چارت همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، برای هر اقدام، زمان شروع و پایان و مسئول مشخص می‌نماید. با داشتن یک گانت چارت که در آن مراحل مختلف اعم از تحقیقات بازار و بازاریابی، دریافت مجوز، تهیه‌ی مکان مناسب، تهیه‌ی مواد اولیه، تدوین بیزینس پلن و بیزینس مدل، استخدام پرسنل، خرید لباس کار، طراحی سایت، سفارش تولید محتوا و… مشخص شده‌اند، تا حد زیادی از بی‌برنامگی جلوگیری شده و تمامی اقدامات در مدت زمان مشخص توسط فرد مشخصی انجام خواهند شد. گانت چارت در اجرای فرآیندها شبیه به یک نقشه‌ی راه عمل نموده و شما را در این مسیر یاری خواهد داد.

گانت چارت برای راه اندازی رستوران و کافهطراحی سایت رستوران

به عقیده‌ی کارشناسان مارکتینگ یکی از مهم‌ترین اقداماتی که بایستی در همان ابتدای مراحل راه‌اندازی رستوران انجام شود، طراحی سایت است چرا که به کمک یک وبسایت کارآمد می‌توان اقدامات بسیار ارزشمندی را با هدف شناساندن برند رستوران، افزایش مخاطب و مشتری، افزایش رضایتمندی مشتریان و… انجام داد. البته صرف داشتن یک وبسایت هیچ کمکی به رشد و توسعه رستوران و کافه نخواهد کرد و حتما بایستی از آن به عنوان یک ابزار در جهت پیشبرد اهداف مارکتینگ استفاده‌ی بهینه نمود.

سفارش تولید محتوا

پس از اینکه وبسایت خود را طراحی نمودید یکی دیگر از مراحل بسیار مهم برای افزایش اعتبار و بازدید وبسایت سفارش تولید محتوا به یک تیم نویسنده متخصص و حرفه‌ای است تا وبسایت‌تان تبدیل به یک ماشین پول‌ساز تبدیل شود. همانطور که می‌دانید امروزه اکثر مردم نیاز خود را در گوگل جستجو نموده و اعتماد بسیاری به نتایج اولیه دارند پس اگر شما هم در این زمینه فعالیت جدی و حرفه‌ای انجام داده و به تولید محتوای متنی بپردازید، می‌توانید در بین رقبا بیشتر و بهتر مطرح شوید.

جمع‌بندی

در این مقاله تمامی مراحل راه اندازی رستوران و کافی شاپ از بیزینس مدل تا اجرا را باهم مورد بررسی قرار دادیم. مجموعه فرم پوش تلاش می‌کند تا لباس فرم‌هایی را که شما برای کسب‌وکار خود نیاز دارید با بالاترین کیفیت و متریال تولید کرده و به شما عرضه کند.

جهت دانلود چک لیست راه اندازی رستوران، کافه، فست فود، کترینگ، کافه رستوران و… شماره موبایل خود را وارد کنید:


3 دیدگاه در “راه اندازی رستوران و کافی شاپ از بیزینس مدل تا اجرا

  1. شادی گفت:

    مطلب مفیدی بود

    1. فرمپوش گفت:

      سپاس دوست عزیز

  2. علی گفت:

    سلام و درود
    ایم چک لیست راهع اندازی کار نکرد
    ۰۹۳۳۸۹۸۰۷۰۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *