کار در محیط‌های مختلف نیاز به لباس‌های مخصوصی دارد. آشپزی یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی است که افراد مختلف در طول روز آن را انجام می‌دهند. رعایت بهداشت می‌تواند تأثیر زیادی در سلامت غذای تهیه‌شده داشته باشد. روپوش آشپزی در آشپزخانه و هنگام پخت غذا یک وسیله کاربردی است که از مدت‌ها پیش در شکل‌های مختلف وجود داشته است.

 

 

آشنایی با این مسئله که روپوش چیست و مدت ‌زمان استفاده آن به چه دورانی بازمی‌گردد، برای سرآشپزها و افراد مختلف مهم است. استفاده از این لباس‌ها باعث می‌شود محیط کار هماهنگی داشته باشد. علاوه­ بر این نظم و ترتیب لباس فرم و زیبایی آن‌ در جذب مشتری تأثیر زیادی دارد.

روپوش چیست

روپوش یک لباس خارجی است که بر روی لباس‌های شخصی می‌پوشند. این محصول برای استفاده توسط افراد در مشاغل مختلف مثل آشپزها، پرستاران، پزشکان و… کاربردی است. روپوش آشپزی زنانه در حالت معمولی سفید رنگ است و مقاومت آن در برابر شستشو بسیار زیاد است. البته تنوع رنگی آن بستگی به سلیقه افراد یا محیط کار دارد. استفاده مداوم از این لباس در آشپزخانه باعث کثیف شدن آن می‌شود و به همین دلیل باید پارچه لباس، کیفیت خوبی داشته باشد.

خرید روپوش آشپزیتاریخچه استفاده از روپوش

استفاده از لباس فرم در محیط‌هایی که رعایت بهداشت در آن‌ها اهمیت دارد، از گذشته‌های دور همواره مورد توجه بوده است. قبل از قرن نوزدهم میلادی لباس رسمی معمولی  به ‌عنوان روپوش محسوب می‌شد؛ اما با گذشت زمان لباس‌های مخصوص محیط کار و بیرون جدا شدند. روپوش سرآشپزی یا شف کت ابتدا به رنگ سفید تولید می‌شد. به این دلیل که نظم و نظافت و مهارت آشپز در رنگ سفید بیشتر به چشم می‌آمد؛ اما امروزه تنوع رنگی این لباس‌ها زیاد است. همچنین روپوش مخصوص سرآشپز با سایر کارکنان متفاوت است.

 

اهمیت پوشیدن روپوش آشپزی

علاوه­بر اینکه باید بدانید روپوش چیست، آشنایی با اهمیت پوشیدن آن برای آشپزها نیز لازم است. لباس شف برای آشپز کاربرد زیادی دارد و امروزه طرح و تنوع رنگی آن زیاد است. اما بیشتر آشپزها همچنان از رنگ سفید استفاده می‌کنند؛ چرا که آلودگی‌ها در این رنگ زودتر به چشم می‌رسند و با استفاده از سفیدشویی به‌راحتی پاک‌سازی می‌شوند.

امکان پاکسازی لکه‌های لباس‌های تیره مورد استفاده به ‌عنوان روپوش آشپزی دشواری‌های زیادی دارد. همچنین استفاده از لباس سفید در ذهن مشتری تأثیرگذاری بیشتری دارد و نسبت به پاکیزگی و تمیزی غذا و محیط رستوران اطمینان پیدا می‌کند. گرمای جذب‌شده در فضای آشپزخانه به رنگ سفید بسیار کم است و بدن آشپز در طول فعالیت، خنک می‌ماند.

 

خرید روپوش سرآشپزمهم‌ترین ویژگی‌های روپوش آشپزی

در هنگام خرید روپوش آشپزی باید بدانید که مهم‌ترین ویژگی‌های آن چیست؟ روپوش مورد استفاده برای آشپز جهت راحتی استفاده باید دو دکمه داشته باشد و جنس پارچه مورد استفاده در دوخت لباس کتان یا پلی‌استر باشد. مقاومت لباس با استفاده از این پارچه‌ها افزایش پیدا می‌کند و به‌راحتی قابل شستشو است. روپوش‌های آشپزی به­دلیل داشتن الیاف مصنوعی بهتر است با دست شسته شوند. در صورت شستشو در ماشین لباسشویی باید دمای آب با این الیاف متناسب باشد. رعایت این موارد باعث می­شود که زیبایی و کیفیت لباس در گذر زمان حفظ شود و برای مدت زمان طولانی بتوان آن را استفاده کرد.

 

نکات مهم در خرید لباس شف

حال که می­دانید بهترین ویژگی‌های روپوش چیست، در هنگام خرید آن بهتر است به برخی از نکاتی توجه کنید که به شرح زیر است:

  1. پارچه روپوش نباید رنگ پس بدهد.
  2. روپوش مورد استفاده باید مانع کثیف شدن لباس‌های زیرین خود شود.
  3. الیاف مورد استفاده در تهیه پارچه لباس باید مانع تعریق و گرم شدن بدن شود.
  4. ضدخارش، ضد التهاب پوستی و مانع حساسیت باشد که با استفاده مداوم بدن را اذیت نکند.
  5. پارچه لباس فرم باید به قدری ضخامت داشته باشد که بتواند از بدن محافظت کند و پوست را در برابر سوختگی روغن و چربی حفظ کند.
  6. جنس پارچه نباید به ‌راحتی بو و لکه بگیرد.
  7. جنس خوب و خنکی داشته باشد تا برای استفاده طولانی ‌مدت در آشپزخانه مناسب باشد.

 

 

نتیجه‌گیری

قبل از تهیه روپوش آشپزی باید بدانید بهترین نوع آن چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. همچنین نسبت به طرح‌های آن اطلاعات پیدا کنید و مدل‌های باکیفیت و جذاب را با قیمت مناسب خریداری کنید. برند فرم پوش در زمینه تهیه محصولات آشپزی فعالیت می‌کند که شما می‌توانید لباس شف موردنظرتان را از این طریق سفارش دهید. این مجموعه در محصولات خود از پارچه­های درجه یک استفاده می­کند و به همین دلیل بسیاری از صاحبین مشاغل رستورانی و مراکز بهداشتی، سفارش لباس کارکنان خود را در این مجموعه ثبت می­کنند.

3 دیدگاه در “روپوش چیست و تاریخچه آن مربوط به چه دوره‌ای است

  1. صالحی گفت:

    فرمپوش عالیههههه 👌🏻👌🏻

    1. فرمپوش گفت:

      سپاس از لطف شما دوست عزیز 🌸🙏🏻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *