شاید در گذشته کمتر کسی فکر می‌کرد که بتوان به مهارت آشپزی نگاهی چنین حرفه‌ای داشت که برای آن رشته‌های تحصیلی تعریف شده و تبدیل به یک حرفه‌ی بسیار پرطرفدار شود. در زمان‌های قدیم مادران و مادربزرگان در ایران با طبخ غذاهایی همچون قرمه‌سبزی، فسنجان، میرزاقاسمی، کتلت و… قدیمی‌ترین شف ها و سرآشپزها بودند. البته بماند که در برهه‌ای از زمان، طبخ ۲ مورد آخر در ایران یک جرم محسوب شده و شف مشهور ایرانی، نواب ابراهیمی به همین دلیل بازداشت شده و چندین ماه را در پشت میله‌های زندان سپری کرد!

اما حالا واژه‌ی شف (CHEF) تبدیل به یک حرفه‌ی آکادمیک و تخصصی شده و افراد زیادی در دنیا تمایل دارند که این عنوان را برای خود در نظر بگیرند. شف یا سرآشپز به فردی گفته می‌شود که دارای مدارک تحصیلی آکادمیک بوده و به تجاربی از آشپزی رسیده که می‌تواند با ایجاد یک مجموعه متشکل از چندین آشپز و کمک‌آشپز به خلق طعم‌های لذت‌بخش بپردازد.

وظایف یک سرآشپز

وظایف شف یا سرآشپز کاملا توافقی بوده و بر اساس مکان فعالیت او تعریف می‌شود. در کوچک‌ترین ابعاد که سرآشپز خود صاحب یک کترینگ یا رستوران کوچک می‌باشد، وظیفه‌ی وی تهیه‌ی مواد اولیه‌ی مرغوب، طبخ غذا با بالاترین کیفیت، بازاریابی و مارکتینگ مجموعه و تحویل غذا به مشتری می‌باشد. در این حالت سرآشپز باید جدا از مهارت‌ها و توانایی‌های طبخ غذا به تمامی اصول کسب‌وکار مسلط باشد.

وظایف یک سرآشپزاما اگر این فرد به دنبال این باشد که پرسنال برند خود را بسازد و تبدیل به یک شخصیت مشهور در حرفه‌ی آشپزی شود بایستی نگاه حرفه‌ای به شغل خود داشته و به صورت تخصصی وظایف کمتری را با کیفیت بالاتر انجام دهد. منظورمان این است که لزومی ندارد یک شف خود اقدام به تأسیس یک رستوران، کترینگ یا فست‌فود نماید؛ مگر اینکه وی به کارآفرینی نیز علاقه داشته و مایل باشد کسب‌وکاری را خلق کند. در این صورت نیز بایستی برای سمت سرآشپز حتما فرد متخصصی را استخدام کرده تا خود بتواند به مدیریت کسب‌وکار رستورانش بپردازد. در همین خصوص اگر مایل به راه اندازی رستوران باشید می‌توانید مقاله‌ای که با همین عنوان در مجله‌ی فرم پوش مگ منتشر شده مطالعه نمایید.

پیشنهاد فرم پوش مگ: راه اندازی رستوران از بیزینس مدل تا اجرا

با فرض اینکه یک شف قرار است به صورت تخصصی فعالیت خود را انجام دهد وظایف وی را بیان می‌کنیم:

  • تعیین تعداد و شرایط نیروی انسانی مورد نیاز جهت استخدام
  • تصمیم‌گیری در خصوص خرید لباس شف، کمک‌آشپزها و دیگر پرسنل
  • مشخص نمودن تجهیزات مورد نیاز آشپزخانه
  • اعمال نظر در انتخاب تأمین‌کنندگان مواد اولیه
  • تعیین آیتم‌های منو
  • هم‌اندیشی در خصوص محاسبه‌ی قیمت تمام‌شده‌ی هر آیتم از منو
  • همکاری با تیم مارکتینگ مجموعه در خصوص استراتژی قیمت‌گذاری
  • فرآیندسازی تمامی اقدامات داخل آشپزخانه
  • نظارت بر روی اجرای صحیح تمام فرآیندها
  • تهیه‌ی گزارش کمّی و کیفی ماهانه ارائه به مدیر رستوان
  • ارائه‌ی پیشنهادات سازنده در خصوص کیفیت و تنوع غذاها به مدیر رستوران
  • مطالعه‌ی نظرات مشتریان رستوران و رفع نواقص و بهبود فرآیندها

این‌ها بخشی از مهم‌ترین وظایف یک سرآشپز بوده و می‌تواند بسته به نظر مدیریت مجموعه کم یا زیاد شوند. همانطور که در عناوین وظایف مشاهده نمودید، اختیارات شف تقریبا با مدیریت رستوران برابری می‌کند؛ دلیل آن هم اهمیت بسیار زیاد کیفیت غذا و تخصصی بودن آن است. پس بهتر است اگر قصد استخدام یک شف را دارید این نکته را در نظر بگیرید که باید در انتخاب خود دقت نموده و پس از استخدام اختیارات زیادی را به وی بدهید.

پرسنال برند چیست؟

پیش از پرداختن به مفهوم پرسنال برند بهتر است ابتدا تعریفی از برند ارائه دهیم؛ برند، هویتی است که توسط یک فرد یا مجموعه خلق شده و به مرور زمان با استفاده از علوم جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، رفتارشناسی و… تبدیل به یک موجودیت زنده شبیه به انسان می‌شود.

پرسونال-برند-چیست

برندها انواع مختلفی دارند که اگر بخواهیم آن‌ها را به ۲ دسته‌ی کلی تقسیم کنیم می‌توانیم از واژه‌های برند شخصی یا پرسنال برند (Personal Brand) و برند تجاری (Commercial Brand) استفاده کنیم.

برندهای تجاری که بسیار مرسوم هستند، در ابتدا فقط یک نام یا علامت هستند و بایستی با استفاده از علوم مختلف به آن‌ها هویت بخشید؛ اما پرسنال برند همواره نام یک شخص می‌باشد که بایستی بر اساس اصول برندسازی بر روی هویت و ماهیت آن اقداماتی توسط شخص مورد نظر انجام شود.

اهمیت پرسنال برند شف (سرآشپز)

زمانی که تصمیم می‌گیرید به یک شف حرفه‌ای تبدیل شوید بایستی پیش از هر تصمیمی به پرسنال برند خود فکر کنید و اقداماتی را برای آن انجام دهید. پیشنهاد ما پرسش چند سوال کلیدی از خودتان است.

مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی مثبت و منفی من کدام‌ها هستند؟

مهم‌ترین مهارت‌های من در آشپزی کدام‌ها هستند؟

دیگران من را در یک جمله چطور تعریف می‌کنند؟

اگر بخواهم یک ویژگی منحصر‌به‌فرد از خودم را به عنوان شاخص در نظر بگیرم آن ویژگی چیست؟

قرار است چه دغدغه‌ای را در صنعت آشپزی برطرف کنم و به واسطه‌ی آن شناخته شوم؟

قرار است چه خدمتی را به صنعت آشپزی ارائه کرده و به واسطه‌ی آن شناخته شوم؟

تاکنون در چه دوره‌هایی شرکت نموده و چه مدارک معتبری را دریافت نموده‌ام؟

در آینده باید در چه دوره‌هایی شرکت نموده و چه مدارک معتبری را دریافت کنم؟

مهم‌ترین دستاوردهای من در صنعت آشپزی تا به‌حال چه بوده؟

مهم‌ترین همکاری‌های من با چه برندهای معتبری بوده؟

تا‌به‌حال چه اقداماتی را در خصوص مسئولیت اجتماعی انجام داده‌ام؟

با پاسخ به این سؤالات به بینشی عمیق از خود خواهید رسید و بایستی در راستای رشد و توسعه‌ی پرسنال برند خود در تلاش باشید تا پاسخ این پرسش‌ها را غنی‌تر کنید.

رسانه‌های پرسنال برند

به عنوان یک پرسنال برند بایستی شبیه به یک برند تجاری رسانه‌هایی را برای خود تدارک ببینید. اولین و مهم‌ترین رسانه‌ای که بایستی برای آن برنامه‌ریزی کنید یک وبسایت شخصی بوده تا بتوانید به واسطه‌ی آن اعتباری را در سطح گسترده برای خود ایجاد کنید. یک وبسایت شخصی می‌تواند دارای صفحاتی باشد که به صورت اصولی پاسخ پرسش‌های فوق در آن چیدمان و طراحی شوند. به عنوان مثال صفحه‌ای را به دوره‌های آموزشی و مدارک معتبر خود اختصاص داده و توضیحاتی را در خصوص هر کدام قرار دهید؛ صفحه‌ای دیگر را برای معرفی برندهایی که تا به‌حال با آن‌ها همکاری نموده‌ای در نظر بگیرید؛ همچنین در یک صفحه‌ی مجزا دیگر رسانه‌های خود را نیز معرفی کنید.

طراحی-سایت-شفپس از اینکه یک وبسایت حرفه‌ای برای پرسنال برند خود راه‌اندازی کردید، می‌بایست یک یا چند شبکه اجتماعی را برای خود در نظر گرفته و متناسب با ویژگی‌های آن شبکه، مشغول به فعالیت شوید. در این خصوص پیشنهاد ما به شما ساخت یک اکانت حرفه‌ای در شبکه اجتماعی لینکدین بوده تا بتوانید از مزایای بیشمار آن بهره‌مند شوید.

پیشنهاد فرم پوش مگ: فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

همچنین می‌توانید یک رسانه مانند یوتیوب یا آپارات را انتخاب نموده و اقدام به ساخت محتوای ویدیویی و انتشار آن‌ها نمایید تا بتوانید از فرصت‌های وایرال مارکتینگ نیز بهره‌مند شوید.

انتخاب یک سبک اختصاصی

با توجه به تنوع سلایق و فرهنگ افراد در انتخاب غذا، سبک‌های مختلفی در آشپزی وجود دارد؛ به عنوان مثال کشورهای مختلف سبک‌های آشپزی مختص به خود را دارند و بهتر است شما به عنوان یک سرآشپز، برای ساخت پرسنال برند خودتان یک سبک را انتخاب نموده و در آن به مهارت و تجربه‌ی عالی دست یابید. مخاطبان آشپزی علاقه‌ی بسیاری به سرآشپزهای تخصصی دارند به همین دلیل آچار فرانسه بودن را کنار گذاشته و یک سبک اختصاصی را دنبال نموده و یا خودتان یک سبک جدید خلق نمایید.

مدرک آشپزی بین المللی

همانطور که در سؤالات کلیدی مشاهده نمودید، یکی از نکات بسیار مهم در پرسنال برندینگ، مدارک معتبری هستند که توسط شما اخذ شده‌اند. متأسفانه در حال حاضر در کشورمان هیچ مؤسسه‌ای وجود ندارد که بتواند به طور قطعی مدرک آشپزی بین المللی صادر کرده که مورد تأیید کشورهای مختلف باشد. البته احتمالا مؤسسات بسیاری باشند که این ادعا را مطرح کنند اما هیچکدام از نظر ما مورد تأیید نبوده و امکان صدور مدرک آشپزی بین المللی را ندارند.

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم اگر در خصوص اخذ این مدرک مصمم هستید ابتدا تسلط خود را بر روی زبان انگلیسی تقویت نموده و سپس اقدام به ثبت‌نام در یک دوره‌ی بین‌المللی واقعی کنید. یکی از این مؤسسات که دارای مدرک بسیار معتبری به نام CFSP نیز می‌باشد مؤسسه NAFEM (North American Association of Food Equipment Manufatures) است.

NAFEM_CFSP مدرک آشپزی بین المللی

جهت دانلود فایل PDF تولکیت ثبت‌نام این مؤسسه شماره موبایل خود را وارد کنید.

مدرک آشپزی فنی و حرفه ای

یکی از مدارک معتبر شف در خصوص آشپزی، مدرک آشپزی فنی و حرفه ای است؛ البته شایعاتی در خصوص این که دیپلم آشپزی فنی حرفه ای، اعتبار جهانی دارد نیز مطرح است که ما نمی‌توانیم بر اساس تحقیقات خود آن را تأیید کنیم. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد اخذ مدرک بین المللی آشپزی برای مهاجرت را دارید، حتما مدرک خود را از یک مؤسسه‌ی خارجی معتبر مانند NAFEM که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم دریافت کنید.

با این حال باز هم اگر قصد دارید که در دوره‌های فنی و حرفه ای شرکت کرده و مدرک دیپلم آشپزی فنی حرفه ای را دریافت کنید می‌توانید به پورتال سازمان فنی و حرفه ای به آدرس www[dot]portaltvto[dot]com مراجعه نمایید. در این خصوص هم حتما توجه نمایید که صرفا از طریق همین پورتال اقدام به ثبت‌نام نمایید چرا که مؤسسات دیگر با استفاده از نام این سازمان اقدام به ثبت‌نام نموده اما در انتها هیچ مدرک معتبری به شما ارائه نخواهند داد.

مدرک-آشپزی-فنی-و-حرفه-ای

دوره های آشپزی

در بخش‌های قبلی در خصوص اهمیت دریافت مدرک معتبر آشپزی نکاتی را عنوان نمودیم؛ اما بهتر است این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که صرف داشتن مدرک برای ساخت پرسنال برند شف کافی نیست و بایستی حتما مهارت‌های لازم و نکات مهم را نیز آموزش ببینید؛ به همین منظور بهتر است در کنار اهمیت به مدرک، دوره های آشپزی مرتبط به شاخه‌ی فعالیت خود را که توسط اساتید باتجربه و توانمند ارائه شده و گاهی نیز بدون مدرک معتبر پایان‌دوره هستند، شناسایی نموده و در آن‌ها شرکت نمایید.

دوره آموزش آشپزی ایتالیایی

همانطور که در بخش‌های قبلی بیان کردیم، سرآشپزی که قصد دارد تبدیل به یک پرسنال برند شود بایستی سبک مشخص و محدودی را دنبال کند تا به عنوان یک شف متخصص شناخته شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در انتخاب کلاس آشپزی نیز این نکته را در نظر بگیرید و یک کلاس تخصصی مانند دوره آموزش آشپزی ایتالیایی را انتخاب کنید. باز هم در انتخاب خود دقت کنید و اگر قصد دریافت مدرک بین المللی آشپزی ایتالیایی را دارید حتما یک مؤسسه‌ی خارجی را انتخاب کنید، در غیراینصورت در انتخاب دوره‌های داخلی، به پرسنال برند آموزش‌دهنده توجه نموده و دوره‌ای را انتخاب کنید که شخص آموزش‌دهنده خودش تمامی اصول عنوان شده در این مقاله را رعایت کرده باشد.

مدرک گلدن شف چیست؟

مدرک گلدن شف که توسط یک مؤسسه ایرانی به نام هوریزان ارائه می‌شود نیز اعتبار جهانی ندارد. مؤسسه هوریزان مدعی است که مدرک گلدن شف اعتبار جهانی دارد؛ ادعای این مؤسسه این است که با مراجعه به پورتال HICSS به نشانی www[dot]hiccs[dot]org امکان استعلام مدرک خود را خواهید داشت؛ این ادعا در صورتی مطرح می‌شود که پورتال مذکور بر اساس نتایج به دست آمده از whois که نشان‌دهنده‌ی هویت دامنه‌های ثبت‌شده است، یک پورتال ایرانی بوده و بر روی سرورهای parsdata راه‌اندازی شده است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم به ادعای مطرح شده مبنی بر بین‌المللی بودن مدرک گلدن شف اعتماد ننمایید.

مدرک گلدن شف چیستخرید لباس شف

یکی از اقدامات بسیار مهم در ساخت پرسنال برند شف، توجه به هویت بصری آن شامل چهره، آرایش مو و ریش، پوشش و… است. به همین دلیل انتخاب و خرید لباس شف از یک برند معتبر مانند فرم پوش اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در انتخاب لباس شف خود دقت نموده و همواره پوشش خاص و مناسب پرسنال برند خود را تهیه نمایید.

خرید لباس شف

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله از فرم پوش مگ نکات بسیار مهمی را در خصوص اهمیت ساخت پرسنال برند شف مطرح نمودیم؛ یک بار دیگر تأکید می‌کنیم که در ساخت پرسنال برند خود حتما سبک و استایل خاص خود را داشته و بر روی آن‌ها تمرکز کنید؛ همچنین دیجیتال برندینگ را جدی گرفته و رسانه‌های جذابی را برای خود ایجاد کنید؛ همچنین مدارک معتبر و بین‌المللی را با تحقیق بسیار از مؤسسات معتبر جهانی دریافت نموده و در کنار آن در دوره‌های آموزشی داخلی و خارجی که توسط سرآشپز‌های سرشناس که خود یک پرسنال برند هستند برگزار می‌شوند شرکت نمایید. در پایان برای شما آرزوی موفقیت داشته و امیدواریم بتوانید یک پرسنال برند جذاب و تأثیرگذار برای خود ایجاد کنید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *