برای تهیه‌ قهوه اسپرسو با دستگاه اسپرسو‌ساز، ابتدا باید نوع قهوه را انتخاب کنید. از زمان تولید اولین اسپرسو تا به امروز ۱۰۰ سال می‌گذرد. امروزه انتخاب دانه قهوه سخت‌تر از قبل شده است. چون صد‌ها نوع قهوه با برندها و بسته‌بندی‌های متفاوت در بازار موجود هستند که این انتخاب را سخت کرده‌اند. انتخاب دانه‌ی قهوه مناسب اسپرسو، صرفا نیازی به بسته‌بندی رنگارنگ و خاصی ندارد. اگر شما بهترین دستگاه اسپرسوساز را داشته باشید و قهوه نا‌مناسب انتخاب کنید، نمی‌توانید از یک فنجان اسپرسو لذت ببرید. طرز تهیه اسپرسو با زدن یک دکمه برای دستگاه اسپرسو‌ساز و یا با یک موکاپات در خانه امکان‌پذیر می‌شود و اگر دانه قهوه را اشتباه انتخاب کنید یک فنجان فاجعه نوش جان خواهید کرد. در گذشته باور بر این بود که دانه قهوه هرچقدر تیره‌تر باشد مزه قهوه تلخ‌تر و خوب‌تر خواهد شد، اما امروزه قهوه را با انواع طعم‌ها و نسبت به ذائقه اشخاص درست می‌کنند.

مطالب مرتبط: راهنمای جامع دستگاه قهوه ساز صنعتی

فنجان قهوه

انتخاب قهوه مناسب مهمترین گام طرز تهیه قهوه اسپرسو

قهوه انواع مختلفی دارد. نوع کاشت و محل کاشت دانه قهوه، باعث ایجاد طعم و رایحه متفاوتی در تهیه اسپرسو می‌شود. به عنوان مثال قهوه اندونزی با قهوه برزیل طعم و رایحه‌ی کاملا متفاوتی دارد. مهم‌ترین موضوع، مدت زمان روست شده‌ی دانه قهوه تا زمان استفاده از آن است. بهترین زمان استفاده، از ۷ تا ۲۱ روز می‌باشد تا یک اسپرسو با کیفیت داشته باشید. لایه‌ی رویی اسپرسو که حالت خامه مانند دارد از میکروحباب‌های دی‌اکسید کربن که در فرآیند ساخت اسپرسو به‌وجود می‌آید و طعم خوش‌آیندی به قهوه شما می‌دهد. دقت کنید هرچه دانه قهوه شما کهنه‌تر باشد، این خامه کمترتشکیل می‌شود. در نظر داشته باشید دانه قهوه روشن با مرور زمان کیفیت قهوه را پایین می‌آورد، اما دانه تیره عصاره با کیفیت‌تری به شما می‌دهد و با ترکیب شیر عالی می‌شود. البته اگر بخواهید لاته یا کاپوچینو بنوشید.

طرز تهیه اسپرسو: عربیکا یا روبوستا؟

دانه عربیکا ترش و اسیدی است و مزه خامی دارد. دانه روبوستا تلخ و کافئین زیادی دارد. چون اسپرسو نوعی قهوه غلیظ به حساب می‌آید، اسیدیته چندانی نیاز ندارد. پس به راحتی می‌توانید از قهوه روبوستا یا ترکیب این دو استفاده کنید. اگر دانه قهوه کشیده و تیره باشد عربیکا و اگر دانه گرد یا بیضی و رنگ آن روشن باشد روبوستا است.

 

طرز تهیه اسپرسو

به‌علاوه فوم و کافئین روبوستا نسبت به عربیکا بیشتر است که این موضوع مهمی در تهیه اسپرسو به شمار می‌رود.

در اکثر کافه‌ها قهوه با در صد ۳۰ – ۷۰ و یا ۸۰ – ۲۰ یعنی درصد بیشتر عربیکا می‌باشد مگر اینکه مشتری ترکیب پودر قهوه‌اش را خودش انتخاب کند. دانه عربیکا گران‌تر از روبوستا است. در آخر همه چیز به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد اما با توجه به راهنمایی که در این مقاله کردیم می‌توانید انواع قهوه را انتخاب و تست کنید.

بعد از اینکه قهوه‌ را انتخاب و روست کردید، لباس فرم کافی شاپ خود را پوشیده، پیشبند باریستا را ببندید و دستگاهتان را آماده کنید.

آماده‌سازی دستگاه اسپرسوساز

مرحله اول: ریختن آب در دستگاه اسپرسوساز

برای طرز تهیه اسپرسو اگر از دستگاه دارای فیلتر یا بدون فیلتر استفاده می‌کنید، بدون در نظر گرفتن نوع دستگاه حتما از آب تصفیه شده استفاده کنید تا در آینده برای دستگاهتان مشکلی ایجاد نشود و عمر دستگاه‌تان طولانی‌تر باشد. دستگاه را روشن کنید تا گرم شود توجه داشته باشید اگر دستگاه گرم نباشد عصاره گیری انجام نمی‌شود.

مرحله دوم: پرکردن پرتا فیلتر

در این مرحله پرتا فیلتر از پودر قهوه پر می‌شود. توجه داشته باشید در برخی از پرتا فیلتر‌ها خطوطی وجود دارند که با ۱، ۲ و یا ۴ مشخص شده‌اند که این خطوط مشخص‌کننده تعداد فنجان قهوه‌ای است که شما می‌خواهید درست کنید. برخی پرتا فلتر‌ها این خطوط را ندارند، در عوض چند عدد پرتا فیلتر روی دستگاه اسپرسوساز وجود دارد که دارای ۱ یا ۲ خروجی عصاره هستند که می‌توانید عصاره دبل یا سینگل بگیرید.

پرتا فیلتر

مرحله سوم: فشرده کردن پودر قهوه با تمپر

برای طرز تهیه اسپرسو از تمپر نیز استفاده می‌شود. تمپر یک وسیله شبیه گوشت‌کوب کوچک است که برای فشرده کردن پودر قهوه به کار می‌رود.بعد از اینکه پودر قهوه را داخل پرتا فیلتر ریختید با کمک تمپر صاف و کمی فشرده کنید. اشتباه رایجی که اکثرا افراد در طرز تهیه اسپرسو انجام می‌دهند، فشرده کردن بیش از حد پودر قهوه است که عصاره شما به صورت قطره قطره خارج می‌شود یا پودر شما انقدر تحت فشار آب قرار می‌گیرد که می‌سوزد و مزه‌ی زغال سنگ می‌دهد. پس باید خیلی عادی و نرمال قهوه را فشرده کنید تا در هنگام عصاره‌گیری حالت دم موشی بگیرد.

تمپر در دستگاه اسپرسوساز

مرحله چهارم: قفل کردن پرتا فیلتر روی دستگاه اسپرسوساز

باید دقت داشته باشید که پرتا فیلتر روی دستگاه اسپرسوساز به درستی قفل شود چون در فرآیند تهیه اسپرسو، عصاره‌گیری با فشار زیاد انجام می‌شود. اگر پرتا فیلتر به درستی قفل نشود به بیرون پرتاب می‌شود و ممکن است پرتا فیلتر کج شود و یا ترک بخورد.

انتخاب شات مناسب

شات را می‌توان واحد نوشیدنی‌های قهوه عنوان کرد. تنوع شات در فروشگاه‌ها بسیار زیاد است. شات‌های کاغذی، پلاستیکی، شیشه‌ای، فلزی، چوبی و… همه جا به چشم می‌خورند.

در طرز تهیه اسپرسو، انتخاب شات بستگی به سلیقه، دکوراسیون، لوگو و تم کافه شما دارد. البته خواسته مشتری نیز مهم است. شات شیشه‌ای پر طرفدارتر از سایر شات‌ها است. اما امروزه اکثر کافه‌ها و رستوران‌ها از شات کاغذی قابل تجزیه در محیط استفاده می‌کنند که این یکی از امتیاز‌های طرفداری از محیط زیست بشمار می‌آید.

البته قابل بیان است که تعدادی از نوشیدنی‌هایی مثل آفوگاتو و موکا را بخاطر زیبایی طبقاتی که موقع آماده‌سازی ایجاد می‌شود، نمی‌توان در شات یا لیوان کاغذی سرو کرد. مگر سفارش شما دلیوری باشد. شما می‌توانید لوگوی کافه یا رستوران خود را روی شات‌های کاغذی یا شیشه‌ای بزنید تا همه‌جا شناخته شوید. لازم به ذکر است که نوشیدنی‌ داغ داخل شات فلزی غیر قابل سرو می‌باشد و از این نوع شات فقط برای نوشیدنی خنک یا ولرم می‌توان استفاده کرد. برای نوشیدن اسپرسو، اندازه شات شما باید کوچک باشد. اگر می‌خواهید لاته، کاپوچینو، موکا و… بنوشید باید شات‌های مخصوص این نوشیدنی‌ها را انتخاب کنید.

شات قهوه

عصاره‌گیری آخرین گام در طرز تهیه قهوه اسپرسو

در طرز تهیه اسپرسو وقتی روی دستگاه، چراغ عصاره‌گیری روشن شد دکمه شروع را بزنید. شات را زیر پرتا فیلتر بگذارید و منتظر بمانید. بعد از چند ثانیه می‌بینید عصاره به‌‌طور پیوسته و به اصطلاح، دم موشی خارج می‌شود. وقتی عصاره به مقدار دلخواه از پرتا فیلتر خارج شد، دکمه stop یا خاموش را بزنید. لازم به ذکر است که غلظت به دست آمده بستگی به مزاج شما یا مشتری دارد. ولی هنگامی که رنگ عصاره رو ‌به روشنی است دستگاه را خاموش کنید تا اسپرسو مزه آب ندهد و غلظت و کیفیت آن پایین نیاید. سعی کنید اسپرسو را سریع به میز مشتری برسانید چون حتما باید داغ نوشیده شود. کنار اسپرسو حتما یک شات آب یخ یا طعم‌دار و شکلات یا کوکی بگذارید. استفاده از پیشبند باریستا در تمامی مراحل فراموش نشود.

سخن آخر

در این مقاله از فرم پوش مگ سعی بر این داشتیم که شناخت دانه قهوه و طرز تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسوساز را به شما آموزش بدهیم و نام چند عدد لوازم جانبی دستگاه اسپرسوساز را به شما معرفی کنیم. در مقالات بعدی توضیحات بیشتری برای انواع نوشیدنی‌ها با دستگاه اسپرسوساز را خواهیم داد.

3 دیدگاه در “طرز تهیه قهوه اسپرسو با استفاده از دستگاه اسپرسو‌ساز

  1. میلاد گفت:

    خیلی عالی بود
    ای کاش باقی آیتم‌های منوی کافه رو هم آموزش بدید خییلی نیاز دارممممم

  2. sh.m گفت:

    من یه سوال دارم. بجای آب میشه از شیر استفاده کرد آیا؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *