عدس پلو یکی از غذاهای محبوب ایرانی است که در مناسبت‌های خاص به عنوان نذری هم پخش می‌شود. طرز تهیه عدس پلو متفاوت است و به روش‌های مختلفی پخت می‌شود. یعنی اگر افراد مختلفی آن را درست کنند، متوجه می‌شوید که طعم‌های آن چقدر باهم متفاوت هستند. اما عدس پلوی بعضی‌ها خیلی خوشمزه‌تر از عدس پلویی است که جاهای دیگر خورده‌اید. دلیلش هم این است که آن‌ها فوت‌وفن‌های طرز تهیه عدس پلو را بلد هستند. با ما همراه باشید تا با دستور پختی که می‌دهیم، غذای شما خوشمزه‌تر و متفاوت‌تر از بقیه شود.

مواد اولیه برای تهیه عدس پلو

طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده یکی از خوشمزه‌ترین مدل‌های درست کردن این غذا است. در این بخش طرز تهیه عدس پلو ساده برای ۴ نفر را توضیح می‌دهیم.

برنج ۴ پیمانه
عدس ۲ پیمانه
گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
کشمش ۴ قاشق غذاخوری
پیاز ۲ عدد متوسط
روغن و کره به مقدار موردنیاز
نمک، زردچوبه و فلفل به مقدار دلخواه
خرما (درصورت تمایل) ۸ عدد
خلال پسته (درصورت تمایل) نصف فنجان
زعفران دم کرده (دلخواه) به مقدار دلخواه

مرحله ۱

طرز تهیه عدس پلو به این صورت است که ابتدا باید پیشبند آشپزی خود را ببندید سپس برنج را همراه با آب سرد و کمی نمک بخیسانید. نکته‌ای که درمورد خیساندن برنج وجود دارد این است که برنج هندی و ایرانی کهنه، به خیس کردن طولانی نیاز ندارند، اما اگر از برنج تازه ایرانی استفاده می‌کنید، باید چند ساعت از قبل بخیسانید. بعد از آن عدس را داخل کاسه بریزید و تا دوبند انگشت بالاتر از آن را با آب پر کنید و اجازه دهید نفخ آن کاملا گرفته شود.

مرحله ۲

عدس را آبکشی کنید و داخل یک قابلمه مناسب بریزید. سپس  دو پیمانه آب به آن اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید و بگذارید به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بپزد. بعد از گذشت نیم ساعت عدس را امتحان کنید و اگر نرم شده بود شعله را خاموش کنید.

طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده

مرحله ۳

اگر می‌خواهید عدس پلویی که درست می‌کنید ظاهر خوبی داشته باشد نباید اجازه دهید عدس بیش از اندازه بپزد و له شود. در ادامه طرز تهیه عدس پلو، برنج را آبکشی کنید و داخل یک قابلمه بریزید و اندازه یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج را با آب پر کنید.

مرحله ۴

در این مرحله جوش آمدن برنج باید کمی نمک و یک قاشق کره یا روغن حیوانی (اگر باشد بهتر است) را به برنج اضافه می‌کنیم و روی حرارت قرار می‌دهیم. سپس عدس پخته شده را به قابلمه برنج اضافه می‌کنیم.

مرحله ۵

در طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده و کشمش باید حواستان باشد که آب عدس را به برنج اضافه نکنید و از قبل دور بریزید؛ زیرا آب عدس باعث می‌شود برنج رنگ بدی بگیرد. بعد از اضافه کردن عدس در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید آب قابلمه کاملا بخار شود.

مرحله ۶

بعد از اینکه آب برنج کامل بخار شد و از بین رفت، یک دم کنی روی درب قابلمه بگذارید و اجازه دهید عدس پلو بین ۴۰ تا ۵۰ دقیقه دم بکشد. در حین آماده شدن غذا، سراغ آماده کردن مواد دیگر بروید.

مرحله ۷

۱ عدد پیاز متوسط را خلالی خرد کنید و داخل تابه روی حرارت مناسب قرار بدهید. سپس پیاز را تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند و طلایی شود. بعد از آماده شدن پیازها زیر آن را خاموش کنید و کنار بگذارید.

مرحله ۸

۱ عدد پیاز باقی‌مانده را به صورت نگینی خرد کنید یا رنده کنید و داخل همان تابه به همراه روغن بریزید و خوب تفت دهید تا رنگ آن عوض شود. در این مرحله از طرز تهیه عدس پلو، گوشت چرخ کرده را به همراه ادویه‌های موردنیاز به پیاز اضافه کنید.

طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده و کشمش

مرحله ۹

گوشت را با پیاز و ادویه ها تفت بدهید تا به خورد هم بروند و ترکیب شوند. پس از آن درب تابه را بگذارید تا گوشت با حرارت ملایم آب بیندازد و با آب خودش بپزد. بعد از این که گوشت سرخ شد، کمی نمک و زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید.

مرحله ۱۰

مواد داخل تابه را به‌طور کامل خارج کنید و کشمشی که از قبل ۲۰ دقیقه خیس خورده بود را داخل تابه بریزید و کمی روغن اضافه کنید. کشمش را تفت بدهید تا رنگ آن براق شود. سپس از تابه خارج کنید و خلال پسته را اضافه کنید و کمی تفت بدهید تا خوش رنگ و براق شود و مجدد از تابه خارج کنید.

مرحله ۱۱

بعد از این‌که عدس پلو حاضر شد، آن را داخل قابلمه ترکیب کنید و اگر دوست دارید کمی چرب‌تر شود، به آن روغن یا کره اضافه کنید. در ادامه عدس پلو را داخل یک ظرف مناسب بکشید. تزئین عدس پلو با کشمش، گوشت چرخ کرده یا گوشت قلقلی، خلال پسته، پیاز داغ و زعفران کاملا سلیقه‌ای است و با یک جستجوی ریز می‌توانید هزاران ایده از گوگل پیدا کنید. استفاده از خرما باعث می‌شود هم طبع غذا متعادل شود و هم عدس پلو مجلسی شود.

مرحله ۱۲

همان‌طور که می‌دانید، در طب سنتی طبع عدس پلو سرد است و برای همین بهتر است کنار آن از گرمی‎جاتی مثل: خرما، دارچین و زعفران دم کرده استفاده کنید تا طبع غذا به حالت متعادل برسد و از طبع سرد خارج شود.

طرز تهیه عدس پلو ساده برای 4 نفر

نتیجه گیری

گفتیم که عدس پلو یکی از غذاهای پرطرفدار ایرانی است که به دلیل محبوب بودن آن مانند غذاهایی مثل قیمه به عنوان نذری در جشن‌ها و مراسم‌های مذهبی پخش می‌شود. ما در این مقاله طرز تهیه عدس پلو برای ۴ نفر را توضیح دادیم که با آن بتوانید یک عدس پلوی خوشمزه و مجلسی مخصوص مهمانی‌هایتان درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *