مربای به از پرطرفدارترین مرباهای ایرانی است که علاوه بر طعم خوبش، رنگ و لعاب بی‌نظیری دارد. مربای به، به عنوان صبحانه در کنار چیزهای دیگر مصرف می‌شود و معمولا در پاییز که فصل به است، می‌توانید این مربای خوشمزه را درست کنید. طرز تهیه مربا به دارای نکات متعددی است که باید آن‌ها را رعایت کنید تا یک مربای خوشمزه داشته باشید. با به‌کارگیری نکات و فوت و فن مربای به، ماندگاری مربا یک‌سال یا بیشتر هم می‌شود. بعضی‌ها مربای به را نگینی خرد می‌کنند و بعضی‌ها آن را رنده می‌کنند. عده‌ای هم مربای به را با پوست درست می‌کنند. طرز تهیه مربای به روش‌های مختلفی دارد و هرکسی مطابق با ذائقه خودش آن را درست می‌کند.

مواد لازم برای طرز تهیه مربا به

میوه به ۱ کیلوگرم
شکر ۱ کیلوگرم
آب ۸ لیوان
آبلیمو تازه ۲ قاشق غذاخوری
زعفران ۱ قاشق غذاخوری

مرحله ۱

برای طرز تهیه مربای به مجلسی، اول به‌ها را بشورید و پوستشان را با چاقوی تیز جدا کنید. البته جدا کردن پوست به، سلیقه‌ای است و می‌توانید با پوست درست کنید. سپس آن‌ها را نصف کنید و هسته‌هایش را بیرون بیاورید و کنار بگذارید.

مرحله ۲

حالا به را به سلیقه خودتان خرد کنید. می‌توانید آن‌ها را نگینی خرد کنید یا رنده کنید. سپس داخل یک قابلمه بریزید و ۶ لیوان آب و شکر اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا روی شعله گاز جوش بیاید. برای بهتر شدن رنگ و کیفیت مربا می‌توانید از قابلمه مسی استفاده کنید.

مرحله ۳

برای جوش آمدن به باید ۳۰ دقیقه زمان بدهید تا هم بجوشد و هم نرم شود. در حین جوشیدن به داخل قابلمه، کف‌های روی آب را جمع کنید تا مربا شفاف شود. می‌توانید حتی ۱ ساعت مربا را بپزید. برای اینکار باید بعد از جوش آمدن حرارت را کم کنید و روی قابلمه دمی بگذارید تا مربا به غلظت کافی برسد. گذاشتن دمی باعث می‌شود مربا قرمز و خوش رنگ شود. دقت کنید که مربا بعد از اینکه خنک شد، کمی سفت‌تر می‌شود. بنابراین آن را زیاد روی حرارت قرار ندهید.

طرز تهیه مربای به مجلسی

مرحله ۴

در این مرحله از طرز تهیه مربا به، بعد از ۳۰ دقیقه پوست هل را جدا کنید و دانه‌های داخلش را همراه با زعفران دم کرده به مربا اضافه کنید. سپس قوام مربا را تست کنید. اگر به میزان موردنظر رسیده بود آن را از روی حرارت بردارید. برای تست کردن قوام مربا، یک مقدار از شهد آن را داخل یک لیوان آب سرد بریزید. اگر شهد مربا بدون اینکه متلاشی شود به ته لیوان برسد، یعنی قوام کافی دارد؛ اگر نه که باید مدت زمان بیشتری روی حرارت بماند.

مرحله ۵

در ۵ دقیقه پایانی پخته شدن مربا، آبلیمو را اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم ۵ دقیقه با مربا بجوشد. نکته‌ای که در طرز تهیه مربا به وجود دارد این است که باید مربای به را نسبت به مرباهای دیگر، کمی رقیق‌تر از روی حرارت برداریم. دلیلش هم این است که به، بعد از پخته شدن حالت ژلاتینی به خود می‌گیرد و پس از سرد شدن مربا، شیره آن سفت‌تر می‌شود. اگر شیره مربا خیلی غلیظ شد، کمی آب‌جوش به مربا اضافه کنید.

مرحله ۶

بعد از اینکه مربا آماده شد، درب قابلمه را بردارید و اجازه دهید مربا خنک شود. سپس آن را داخل ظرف شیشه ای بریزید و در یخچال نگهداری کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که بعد از اینکه دم کنی را روی درب قابلمه گذاشتید، حرارت را کم کنید و قابلمه را روی شعله پخش کن بگذارید تا مربا به مدت یک الی دو ساعت بپزد. در این تایم ممکن است شهد مربا تبخیر شود. به منظور جلوگیری از اینکار و کم نشدن شهد مربا، هر نیم ساعت یکبار آن را چک کنید و اگر شهد آن خیلی غلیظ شده بود، مقداری آب‌جوش اضافه کنید.

طرز تهیه مربا به خانگی

نتیجه گیری

همان‌طور که می‌دانید، طرز تهیه مربا به خیلی ساده و البته خوشمزه است. البته شاید فرآیند آماده شدن مربا زمان زیادی را به خود اختصاص دهد، اما مراحل آماده کردن آن بسیار راحت بود. برای درست کردن مربای به کافی است پیشبند آشپزی خود را بسته، به‌ها را بشویید و پوست بگیرید و پس از خرد کردن، یک مربای خانگی و خوش‌طعم درست کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *