لوبیا پلو یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی است که به خاطر طعم و عطر بی‌نظیرش خیلی طرفدار دارد. لوبیا پلو با روش‌های مختلفی پخت می‌شود، مثلا طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده یا طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ، گوشت تکه‌ای و گوشت قلقلی هم انواع روش‌های پخت آن هستند که دستور پخت یکسانی دارند و تنها در نوع گوشت باهم متفاوت هستند. این غذا را برای افراد گیاه‎خوار هم می‌توان درست کرد، با این تفاوت که به جای گوشت و مرغ می‌توانید از قارچ استفاده کنید و طعمش را بسیار لذیذ می‌کند. لوبیا پلو اغلب در کنار سالاد شیرازی و ترشی‌های مختلف سرو می‌شود و طعم خوب غذا را دوچندان می‌کند.

مواد اولیه برای تهیه لوبیا پلو

برای تهیه لوبیا پلو مجلسی و خوشمزه، دستور زیر را دنبال کنید. مواد زیر برای ۴ نفر است:

برنج ۴ پیمانه
لوبیا سبز ۲۵۰ گرم
گوشت چرخ کرده (گوشت دلخواه) ۲۵۰ گرم
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد بزرگ
روغن به مقدار موردنیاز
نمک به مقدار دلخواه
ادویه پلویی، زردچوبه، پاپریکا، فلفل سیاه، پودر سیر به مقدار دلخواه
زعفران دم کرده ۲ یا ۳ قاشق غذاخوری

مرحله ۱

بهتر است در ابتدا پیشبند آشپزی خود را بسته و سپس طبق مراحل پیش بروید. برای تهیه لوبیا پلو ساده و خوش طعم، ابتدا با توجه به نوع برنج آن را به مدت ۳۰ دقیقه تا چند ساعت در آب نمک قرار بدهید. سپس لوبیا سبزها را به صورت برش‌های یک و دو سانتی‌متری با چاقو خرد کنید و داخل یک قابلمه بریزید.

مرحله ۲

دو لیوان آب را با کمی پودر سیر و نمک داخل قابلمه اضافه کنید، سپس قابلمه را روی شعله بگذارید و اجازه بدهید بجوشد. کف‌های روی قابلمه را با قاشق بردارید و دور بریزید.

مرحله ۳

بعد از اینکه لوبیا نرم شد آن را آبکشی کنید. سپس یک تابه را روی شعله گاز قرار دهید، روغن بریزید و لوبیا سبزها را داخل تابه بگذارید و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند.

تهیه لوبیا پلو ساده

مرحله ۴

نکته‌ای که وجود دارد این است که لوبیا به این دلیل سرخ می‌شود که موقع پخت له نشود. بعد از اینکه لوبیاها کاملا سرخ شدند آن‌ها را از تابه خارج کنید و دوباره کمی دیگر روغن اضافه کنید.

مرحله ۵

وقتی روغن داغ شد، پیازها را که به صورت نگینی یا رنده شده خرد کرده‌اید را به تابه اضافه کنید و مدام تفت بدهید تا رنگ آن تغییر کند و عطرش آزاد شود. سپس رب گوجه را اضافه کنید و کاملا آن را سرخ کنید. اگر رب گوجه کم سرخ شود و بوی خامی آن گرفته نشود، طعم غذا را بد می‌کند و روی آن تاثیر می‌گذارد. همچنین مراقب باشید از سرخ شدن زیاد نسوزد چون در این صورت هم طعم غذا را بد می‌کند.

مرحله ۶

در این مرحله از طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده، پس از این‌که رب گوجه سرخ شد، گوشت چرخ کرده را به همراه فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید. البته می‌توانید در مرحله قبل، از یک قاشق رب گوجه و یک لیوان پوره گوجه فرنگی هم استفاده کنید.

مرحله ۷

گوشت چرخ کرده را تفت بدهید تا رنگ آن تغییر کند، سپس لوبیای سرخ شده را با کمی نمک به مخلوط گوشت اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا باهم ترکیب شوند.

مرحله ۸

پس از ترکیب شدن و یکدست شدن مواد، زیر تابه را خاموش کنید و یک قابلمه دیگر را تا نیمه پر از آب کنید. ۱ قاشق چای‌خوری نمک و یک قاشق غذاخوری روغن را اضافه کنید و روی حرارت زیاد بگذارید بجوشد.

مرحله ۹

بعد از این‌که آب قابلمه شروع به جوشیدن کرد، برنجی که از قبل خیس کرده بودید را به آب جوش قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید دوباره بجوشد. پختن اولیه برنج در قابلمه حدود ۷ تا ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارد. در طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی باید برنج را زنده‌تر آبکشی کنید.

طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی

مرحله ۱۰

بعد از نرم شدن دانه‌های برنج باید آن را تست کنید. اگر مغزشان کمی گیر داشت، آن را آبکشی کنید. پس از آبکشی، ابتدا داخل یک قابلمه کمی روغن بریزید و به دلخواه ته دیگ سیب‌زمینی یا نان را کف قابلمه بگذارید. سپس کمی برنج بریزید و یک لایه مخلوط گوشت چرخ کرده و لوبیا اضافه کنید. دوباره یک لایه برنج و لوبیا تا جایی که مواد تمام شود.

مرحله ۱۱

پس از انجام مراحل بالا، زعفران را روی برنج پخش کنید و درب قابلمه را بگذارید و اجاره دهید قابلمه روی حرارت ملایم گاز بپزد. برای دم کشیدن لوبیا پلو بین ۴۰ تا ۴۵ دقیقه زمان لازم است. پس از این‌که غذا آماده شد، داخل قابلمه را به خوبی باهم ترکیب کنید تا یکدست شود. سپس آن را در یک دیس بکشید و همراه با سالاد شیرازی و ترشی نوش جان کنید.

نکات مهم در طرز تهیه لوبیا پلو

گفتیم که طرز تهیه لوبیا پلو می‌تواند با توجه به سلیقه هرکسی متفاوت باشد. در اینجا چند فوت و فن لوبیا پلو را ذکر می‌کنیم که برای بهتر کردن طعم و عطر غذا به دردتان می‌خورد:

  • اگر مایل بودید از دارچین در این غذا استفاده کنید، می‌توانید از چوب آن استفاده کنید.
  • برای خوش عطر شدن لوبیا پلو کافی است یک پیمانه برنج دودی اضافه کنید.
  • استفاده هم‌زمان از پوره گوجه و رب گوجه باعث می‌شود غذایتان خوش طعم و خوش رنگ شود.
  • اگر دوست داشتید می‌توانید لوبیا را از قبل بخارپز کنید.
  • به‌جای گوشت چرخ کرده می‌توانید از مرغ آب‌پز، سرخ شده یا گوشت تکه‌ای استفاده کنید.
  • استفاده از روغن کرمانشاهی به جای کره، عطر و طعم فوق‌العاده‌ای به لوبیا پلو می‌دهد.
  • برای بهتر شدن طعم و مزه مواد در میان غذا می‌توانید کمی زعفران اضافه کنید.
  • از ادویه پلویی می‌توانید لابه‌لای برنج استفاده کنید.
  • می‌توانید کمی زیره پودر شده در برنج بریزید.
  • به‌جای گوشت چرخ کرده می‌توانید گوشت قلقلی را جایگزین کنید.
  • اگر طعم گوشت را دوست ندارید و می‌خواهید بدون گوشت آن را درست کنید، می‌توانید از قارچ استفاده کنید.

فوت و فن لوبیا پلو

نتیجه گیری

پیش‌تر گفتیم که لوبیا پلو یکی از غذاهای محبوب ایرانی است که طعم بی‌نظیر و خوشمزه‌ای دارد. در این مقاله طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی خوشمزه را توضیح دادیم که می‌توانید با همین دستور پخت، یک لوبیا پلوی فوق‌العاده لذیذ را در کنار غذاهای دیگر در مهمانی‌هایتان سرو کنید. برای خوشمزه‌تر شدن این غذا به فوت و فن لوبیا پلو حتما توجه کنید و نکات را رعایت کنید. در آخر می‌توانید برای دلچسب‌تر شدن این غذا، از ترشی و سالاد شیرازی در کنار آن استفاده کنید.

7 دیدگاه در “طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت

  1. Iskusstven_hioi گفت:

    Инновационные технологии и беспрецедентное будущее

  2. Technology_wkpt گفت:

    Understanding Artificial Intelligence, Machine Learning, and Deep Learning

  3. Product_rzPa گفت:

    Get Accurate Reviews of Products Before You Buy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *