آیا طرفدار نوشیدنی‌های کافئین‌دار هستید و تمرکزتان روی کافئین رساندن روزانه به بدن‌تان است؟ پس بهترین انتخابی که می‌توانید داشته باشید، قهوه است. آیا تا به حال با خود فکر کرده‌اید که این نوشیدنی خوش‌ عطر و طعم چگونه تولید می‌شود؟ یا اینکه مواد اولیه آن چیست؟ برای اینکه هر روز میزان زیادی از این نوشیدنی کافئین‌دار در سراسر جهان به دست مردم برسد، دانه‌ای کاشته می‌شود که می‌تواند این نیاز را بر‌طرف کند. بسیاری از افراد از این دانه اعجاب‌انگیز استفاده کرده و انرژی مورد‌نیاز‌شان را از این راه تامین می‌کنند.

مگر این دانه چه چیزی دارد که تا این حد خواص را در خود جای داده؟ مرغوبیت و کیفیت آن تنها به دانه اولیه مربوط نبوده و همه‌چیز از ابتدای تولید که از مزرعه شروع می‌شود، تا انتهای آن که در فنجان ریخته می‌شود، دست به دست هم داده‌اند تا خاصیت و مرغوبیت قهوه را بیش از پیش کنند. چیزی که در این راه طولانی اهمیت دارد، چگونگی خشک‌کردن، رطوبت‌دادن، برشته‌کردن و همه و همه باید در جا و زمان درست خود قرار گیرند. به این ترتیب بهتر است با این مراحل بیشتر آشنا شوید.

 

درخت قهوه

مراحل تولید قهوه؛ از ابتدا و تا زمانی که آن را می نوشید

تولید قهوه همانند تولید برنج بوده که مراحل اولیه کاشت، داشت و برداشت در آن اجرا می‌شود.

کاشت دانه قهوه

اولین مرحله، کاشت دانه است؛ ابتدا باید دانه را در نهالستان‌هایی که عنوان سایه‌دار را از آن خود کرده‌اند کاشت. پس از این مرحله و زمانی که دانه‌ها تبدیل به نهال‌هایی کوچک شدند، از بستر اولیه دانه جدا شده و درون گلدان‌هایی که خاک مرغوب و متناسب با شرایط رشد گیاه را دارند قرار داده می‌شوند. بهتر است کاشت دانه قهوه در فصولی انجام شود که رطوبت هوا در بالا‌ترین حد خود قرار دارد. برای اینکه گیاه بخواهد به ‌خوبی رشد کند نیاز به رطوبت و آبیاری مداوم دارد.

برداشت دانه‌های قهوه از دانه اولیه که حال درخت شده

دست کم ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد که نهال به حدی بزرگ شود که بخواهد گیلاس‌های قهوه را تولید کند. وقتی که گیلاس‌ها به رنگ قرمز روشن یا بهتر از آن، قرمز تیره شدند، زمان برداشتشان فرارسیده است. این فرآیند با استفاده از ۲ روش (چیدن انتخابی) و (لخت‌کردن) انجام می‌شود. همان‌گونه که از نام آن‌ها مشخص است، روش چیدن انتخابی به‌صورتی است که ابتدا گیلاس‌های رسیده از میان بقیه گیلاس‌ها جدا می‌شوند. در روند لخت‌کردن هم همه گیلاس‌های قهوه در یک زمان واحد، از شاخه جدا می‌شوند.

مرحله پس از برداشت قهوه

عملیاتی که در این مرحله انجام می‌شود، برای جدا‌سازی گیلاس‌های بد از خوب است؛ تمامی آن‌ها درون آب ریخته می‌شوند؛ گیلاس‌های پوک و خراب روی آب شناور می‌شوند. حال زمان آن فرارسیده که گیلاس‌های رسیده از کال و سبز جدا شوند. تمامی آن‌ها از پالپ به‌صورت تکی رد می‌شوند. گیلاسی که رسیده باشد از هم باز شده و دانه قهوه از آن نمایان می‌شود؛ این در حالی است که چنین اتفاقی برای گیلاس سبز و نرسیده رخ نمی‌دهد.

 

گیاه قهوه

حال زمان تخمیر فرا رسیده است. فرآیند تخمیر برای این است که لایه سبز لزج روی دانه‌ها که با نام موسیلاژ شناخته می‌شود، فرآوری گردد. این عمل هم در دستگاه‌های تخمیر و هم به‌صورت طبیعی در مقابل آفتاب انجام می‌شود. کار مخزن‌ها این است که آن لایه سبز لزج ( موسیلاژ ) را از روی دانه بردارند.

چگونگی خشک کردن قهوه

این مرحله برای این است که ۱۱ الی ۱۲ درصد از رطوبت دانه‌ها برای ذخیره‌سازی بهتر گرفته شود. این عمل روی تخته‌های بسیار بزرگ انجام شده که دانه‌های قهوه به‌طور دائم زیر ‌و‌ رو می‌شوند.

قرار گرفتن دانه قهوه در دستگاه رست

چیزی که بتوان آن را با عنوان قهوه شناخت، همان چیزی است که پس از این فرآیند به وجود می‌آید. به این ترفند، برشته‌کردن گفته می‌شود که ابتدا دانه‌ها درون دستگاه ریخته شده و سپس در دمای حدود ۵۵۰ درجه فارنهایت به‌صورت منظم حرکت می‌کنند که نسوزند. کافئین موجود در دانه‌ها در این مرحله و با فرآیند پایرولیز به‌صورت ناگهانی ظهور می‌کند.

 آخرین مرحله، آسیاب کردن دانه قهوه

آسیاب‌شدن دانه‌ها برای این است که بتوان قهوه را قابل استفاده کرده و طعم و بوی آن را از درون دانه‌ها به بیرون کشید! آسیاب‌کردن هم به‌صورت ریز و هم به‌صورت درشت انجام می‌شود.

 

نتیجه گیری

یک فنجان قهوه برای اینکه به دست افراد برسد مراحل زیادی را طی می‌کند که اولین قدم، کاشت و آخرین مرحله، آسیاب‌شدن آن است. برداشت دانه‌ها پس از رشد اولیه و میوه‌دهی انجام شده و فرآیند‌های بعدی روی دانه‌ها اعمال می‌شود. از مزرعه تا فنجان، برای نوشیدن چنین نوشیدنی جذابی، تمامی مراحل طی عملیات گسترده‌ای به پایان می‌رسد.

10 دیدگاه در “قهوه، جذابترین دانه دنیا، از مزرعه تا فنجان

  1. مینا گفت:

    نمیدونستم قهوه به این شکل تولید میشه. خیلی جالب بود

    1. فرمپوش گفت:

      سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *